کد خبر : 2046
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 ژوئن 2020 - 23:18

مکمل فسفاتیدیل سرین

مکمل فسفاتیدیل سرین
نشان داده شده است فسفاتیدیل سرین، پاسخ های عصبی - غده ای به استرس از جمله استرس فعالیت ورزشی را تغییر می دهد.

 

مکمل فسفاتیدیل سرین

مکمل فسفاتیدیل سرین معمولآ یک گلیسروفسفولیپید مشتق از سویای طبیعی است. به نوعی جزء ساختاری غشای سلولی است و حدس زده می شود که ترکیب فسفولیپید غشای سلول و در نتیجه ویژگی های آن را تغییر می دهد. به لحاظ نظری، زمانی که فسفاتیدیل سرین ضمیمیه غشای سلولی می شود، می تواند تعداد و میل ترکیبی گیرنده های گوناگون را تغییر دهد. نشان داده شده است فسفاتیدیل سرین، پاسخ های عصبی – غده ای به استرس از جمله استرس فعالیت ورزشی را تغییر می دهد.

مطالعات درباره تاثیر فسفاتیدیل سرین

در مطالعه ای، آزمودنی ها روزانه ۸۰۰ میلی گرم فسفاتیدیل سرین به مدت ۱۰ روز خورده اند. در مقایسه با دارونما، پاسخ استرسی (سنجیده شده با غلظت پلاسمایی ACTH و کورتیزول)، پس از ۶ دقیقه فعالیت ورزشی تناوبی شدید مشابه بوده است. این نتایج با مشاهدات پیشین که از سوی همان پژوهشگران انجام شد و نشان دادند تزریق فسفاتیدیل سرین، فعالیت محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – فوق کلیوی را کاهش می دهد، همسو است.

کاهش حافظه بر اثر مصرف فسفاتیدیل سرین ؟

فسفاتیدیل سرین بالقوه بر عملکرد شناختی تاثیر می گذارد. کاهش حافظه را که در آزمودنی های انسانی سالم ۲۵ تا ۶۵ ساله رخ می دهد، برعکس می کند. پژوهشگرانی که این نظریه را ارایه کرده اند، می گویند فسفاتیدیل سرین به سرعت از راه روده به درون خون جذب می شود و از میان سد خون – مغز عبور می کند. در ضمن این ماده به سرعت وارد غشاهای دستگاه عصبی مرکزی شده که در شرایط طبیعی، غلظت فسفاتیدیل سرین زیادی دارند. این عمل به فعالیت و تنظیم پروتئین های درگیر در تولید، ذخیره سازی و پذیرش ایمپالس های عصبی کمک می کند. با وجود این، نتیجه گیری قطعی در این زمینه به انجام پژوهش های بیشتری نیاز دارد.

مکمل فسفاتیدیل سرینی که به فروش می رسند، از دانه ی سویا مشتق شده اند، در حال که فسفاتیدیل سرین مورد استفاده در مطالعات یاد شده از قشر مغزی گاو مشتق شده اند. احتمالآ نمی توان نادیده گرفت که فسفاتیدیل سرین مشتق شده از سویا، آثاری ندارد یا آثار متفاوتی در مقایسه با فسفاتیدیل سرین مورد استفاده در مطالعات یاد شده دارد. ضمنآ، اینکه آیا کاهش مشاهده شده در غلظت سرمی ACTH و کورتیزول، تاثیر مطلوبی است با نه، معلوم نیست. هر چند کورتیزول به نوعی به عنوان یک هورمون کاتابولیکی شناخته شده است و فرض می شود کاهش کورتیزول به کاهش کاتابولیسم می انجامد، اما شواهدی که از این نتیجه گیری حمایت کند وجود ندارد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.