کد خبر : 1322
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 ژانویه 2020 - 16:42

ویتامین ب ۵

ویتامین ب ۵
ویتامین ب ۵ به رشد طبیعی بدن کمک نموده و نیز با شرکت در تولید آنتی بادی ها ( پادتن ها) به بدن کمک می‌کند که با عفونت‌ها مبارزه نماید.

ویتامین ب ۵ (B5)

ویتامین ب ۵ که نام شیمیایی آن اسید پانتوتنیک (Pantothenic acid) می‌باشد به بدن کمک می نماید که یک انرژی دائمی به تمام سلولها برسد که این کار را با شرکت در تولید مولکولی که چربی و قند موجود در غذاها را به شکلی در می آورد که سلول بتواند از آن استفاده کند انجام می دهد. همچنین به رشد طبیعی بدن کمک نموده و نیز با شرکت در تولید آنتی بادی ها ( پادتن ها) به بدن کمک می‌کند که با عفونت‌ها مبارزه نماید. ویتامین ب۵ در تولید هورمون های ضد استرس که از غده فوق کلیه ( آدرنال) ترشح می‌شوند دخالت دارد و از این طریق باعث می‌شود که آرامش خود را حفظ نماییم.

مقدار مصرف مورد نیاز ویتامین ب۵ برای بزرگسالان ۶ میلی گرم می باشد اما مصرف آن تا میزان ۱۰۰۰ میلی گرم در روز نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که روزانه ۲۵ میلی گرم از این ویتامین خورده شود و در مواردی که به عنوان درمان از این ویتامین استفاده می شود روزی ۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم باید مصرف گردد.

هشدار در مورد ویتامین ب ۵ (B5)

مصرف خیلی زیاد ویتامین ب ۵ به میزان ۱۰۰۰۰ میلی گرم در روز می تواند باعث اسهال و سایر مشکلات گوارشی شود.

روزانه ۱۰۰ میلی گرم از این ویتامین باعث افزایش دفع ویتامین ب ۳( نیاسین) از ادرار شود.

موارد استفاده های درمانی از ویتامین ب ۵ (اسید پانتوتنیک)

واکنش های آلرژیک ( حساسیتی): افرادی که به علت آلرژی و حساسیت دچار التهاب مخاط بینی شده اند و بینی شان خارش داشته و آبریزش از بینی دارند ممکن است بعد از خوردن ۲۵۰ میلی گرم ویتامین ب ۵ (اسید پانتوتنیک) تقریباً مشکلشان تسکین پیدا نماید. تحقیقات نشان داده است که این وضعیت به خاطر اثر آنتی هیستامینی آن در بدن ایجاد میشود.

یبوست: ویتامین ب ۵ به تحریک انقباض های روده کمک نموده و باعث دفع مدفوع می‌شود. داروهای حاوی ویتامین ب۵ ( اسید پانتوتنیک) به رفع یبوست کمک نموده و می‌توان از آن به جای سایر داروهای مسهل در خانم های باردار ، کودکان و افراد سالخورده استفاده نمود.

خستگی: اضافه کردن یک دارو مکمل حاوی ۱۰ میلی گرم ویتامین ب۵ به یک رژیم غذایی بد می‌تواند به کاهش خستگی فرد کمک نموده، در روحیه اثر مثبتی بگذارد و بیخوابی او را نیز درمان نماید. از این ویتامین همچنین برای درمان خستگی بعد از عمل جراحی نیز استفاده می‌شود.

التیام زخم ها: اگر ویتامین ب۵ همراه با ویتامین ث خورده شود به تقویت پوست کمک نموده و به التیام زخم هایی که بر اثر برش بر روی پوست ایجاد شده اند کمک می نماید. همچنین ممکن است به التیام بعد از عمل جراحی نیز کمک نمایید.

عفونت های تنفسی: کمبود ویتامین ب۵ در رژیم غذایی ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت های گوش، بینی و گلو شود. مصرف مکمل های حاوی ویتامین ب ۵ می تواند باعث اصلاح این کمبود شود.

آرتریت روماتوئید: مصرف مکمل‌های ویتامین ب۵ در بیماران مبتلا به آرتروز و آرتریت روماتوئید می تواند موثر باشد.

کمبود ویتامین ب ۵ می تواند باعث بروز مشکلات و بیماریهای زیر شود:

لرزش

گرفتگی عضلات

بی حسی

سوزن سوزن شدن یا گزگز

سوزش دردناک کف پاها و حساس شدن پاشنه پا

افسردگی

خستگی و بی رمق بودن

اظطراب و دلشوره داشتن

ضعف بدن

دندان قروچه در هنگام خواب

سردرد

بی اشتهایی

غذای سرشار از ویتامین ب۵ ( اسید پانتوتنیک)

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار ویتامین ب ۵ برابر است با:

جگر گوساله      ۸.۴ میلی گرم

بادام زمینی        ۲.۶ میلی‌گرم

دانه های کنجد   ۲.۱ میلی گرم

گردو                ۱.۶ میلی گرم

آووکادو             ۱.۱ میلی گرم

سیب               ۰.۷ میلی گرم

برگه زردآلو          ۰.۷میلی گرم

انجیرخشک         ۰.۵ میلی گرم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.