کد خبر : 1242
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 دسامبر 2019 - 0:15

آلودگی مکمل هایی رژیمی

آلودگی مکمل هایی رژیمی
مکمل هایی غذایی باعث افزایش ظرفیت هوازی، بافر اسید لاکتیک، کاهش کوفتگی عضله، افزایش قدرت و توان، بهبود سطح ریکاوری، افزایش توده عضلانی و افزایش عملکرد ایمنی(بالا رفتن سطح ایمنی) می شود.

آلودگی مکمل هایی رژیمی

آلودگی مکمل هایی رژیمی – شما پی‌درپی با مکمل‌هایی روبرو می‌شوید که ادعا می کنند باعث افزایش ظرفیت هوازی، بافر اسید لاکتیک، کاهش کوفتگی عضله، افزایش قدرت و توان، بهبود سطح ریکاوری، افزایش توده عضلانی و افزایش عملکرد ایمنی(بالا رفتن سطح ایمنی)  می شود.این فهرست همواره ارائه می‌شود اما کدامیک از اینها واقعاً عمل می‌کند سوالی است که قبل از مصرف هر کدام  از این مکمل ها باید پرسیده شود. تعداد معدودی مواد نیروزا( ارگوژنیک) وجود دارد که در طی زمان، تست های علمی ادعای آنها را ثابت کرده است اما بخش گسترده ای از مواد ارگوژنیک وجود دارند که پژوهشی برای پشتیبانی از ادعای آنها وجود ندارد.

ورزشکاران سراسر دنیا برای بزرگتر شدن، قوی تر شدن و سریع تر شدن و دستیابی به هر اوج احتمالی طی رقابت خود، به مصرف مکمل‌های رژیمی روی آورده اند. با این وجود، آنچه ورزشکاران درباره آن اطلاعاتی ندارند، یا درک آنها برایشان مشکل است.

آلودگی مکمل هایی رژیمی ورزشکاران

آلودگی مکمل هایی رژیمی

این است که بسیاری از مکمل‌ها در داخل قفسه های فروشگاه ها برچسب ترکیبات و مقدار ترکیبات در مکمل را ندارند،حتی بدتر اینکه، مواد اضافی در آنها وجود دارد که در این برچسب  نامی از آنها برده نشده است. اگر شما دارای مسائل و مشکلات مربوط به سلامت هستید باید به این نکته توجه خاصی داشته باشید، چنانچه یک محصول گیاهی معین یا یک مکمل تولیدی می‌تواند با داروهایی که برای سلامت مهم هستند تداخل ایجاد کنند.

تضمین کیفیت مکمل‌های تغذیه‌ای همچنان یکی از نگرانی‌ها است. برخی شرکت‌ها GMPs را دنبال می‌کنند، اما برخی دیگر نه. دانش درباره اینکه چه محصولات شامل این مقوله می شود، مشکل به نظر می‌رسد، خصوصاً در نظر داشته باشید که ناخالصی یک مکمل در داخل بسیاری از فرآیندهای تولید تا فرایند بسته‌بندی روی دهد. اگر شما در صدد کاهش ریسک خود با اجتناب از خرید تمامی محصولات شرکت هایی که به تولید و فروش پروهورمون ها نظیر ناندرلون و مشتقات تستوسترون می پردازند، هستید که باعث مثبت شدن تست دوپینگ می شوند، حتی این روش ممکن است کافی نباشد.

آلودگی مکمل هایی رژیمی ورزشکاران

آلودگی مکمل هایی رژیمی

از زمان ارائه گزارش اسکانزر که از سوی کمیته بین‌المللی المپیک( IOC) در سال ۱۹۹۹ توسط کمیته تاکید شد که ۱۸ درصد از تمامی مکمل‌های رژیمی ممکن است منجر به مثبت شدن تست دوپینگ گردد، تبلیغات تجاری رو به رشدی در رابطه با مخالفت و ناسازگاری که شرکت‌ با آن مواجه می‌شود صورت گرفته است البته در صورتی که آنها به فرآورده‌های مکملی دارای آلاینده در ارتباط باشد. همانگونه که در زیر درباره آن بحث خواهد شد این محصولات تنها به مکمل هایی که باعث بهبود قدرت و توان در ورزشکاران می گردد، محدود نمی شود. شما از دیدن این که برخی از مکمل های پرفروش که شما نیز درحال  مصرف آنها هستید و ممکن است شمارا در معرض ریسک آلودگی مکمل های تغذیه ای قرار دهد، شگفت زده خواهید شد.

این مسئله بسیار گسترده است، همانطور که از طریق پژوهش از سوی آزمایشگاه کمیته بین‌المللی المپیک کولوگن در آلمان به انجام رسید.  طی سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ چیزی در حدود ۶۳۴ مکمل غذایی از ۱۳ کشور متفاوت دنیا خریداری و تست شد. از بین آنها ۹۴ مکمل غذایی (۱۴.۸ درصد از مجموع کل) حاوی موادی بودند که استفاده از آنها از سوی وزارت بهداشت آن کشور ممنوع اعلام شده بود. نشان داده شده است که در ۱۰ درصد دیگر استروئید ها ممکن است وجود داشته باشد، اما تحلیل‌هایی که در این باره انجام شد، نتیجه بخش نبود. این نتایج اشاره به ریسک آلودگی با مواد ممنوع از هر چهار مکمل یک مکمل را گزارش کرده اند.

آلودگی مکمل هایی رژیمی رایج در میان ورزشکاران – اگرچه، مواد ممنوعی که یافت شدن به شیوه رسمی اعلام و منتشر نشدند آنها شامل انواع و دسته های زیر است:

اسیدهای آمینه شاخه دار

گلوتامین

روی

کریزین

تریبولوس

ویتامین ها

آنتی اکسیدان ها

کراتین

ریبوز

لینولئیک اسید مزدوج (کنژوگه) CLA

کارنیتین

کافئین

پیروات

بتا -هیدروکسی -بتا- متیل بوتیرات (HMB)

پودرهای پروتئینی

عصاره های گیاهی

آلودگی مکمل هایی رژیمی

آلودگی مکمل هایی رژیمی

با این وجود، هنگام انتخاب مکمل ها احتیاط از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا هر مکملی می تواند آلودگی داشته باشد، استانداردهای صنعتی در رابطه با جلوگیری از این آلودگی رعایت نشده است. هر محصولی حتی یک مولتی ویتامین ساده احتمال ریسک آلودگی را دارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.