کد خبر : 3748
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 آگوست 2023 - 1:21

مهدی پیرتاجانی

تداخلات دارویی چیست؟

تداخلات دارویی چیست؟

تداخلات دارویی چیست؟ وقتی یک دارو درست عمل کند، سلامتی شما را تقویت می کند یا به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید. اما اگر یک دارو با چیز دیگری که وارد بدنتان می‌کنید مانند داروی دیگر، با یک غذای خاص به خوبی ترکیب نشود، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. وقتی این اتفاق می

تداخلات دارویی چیست؟

وقتی یک دارو درست عمل کند، سلامتی شما را تقویت می کند یا به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید. اما اگر یک دارو با چیز دیگری که وارد بدنتان می‌کنید مانند داروی دیگر، با یک غذای خاص به خوبی ترکیب نشود، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

وقتی این اتفاق می افتد، به آن تداخل دارویی می گویند. ممکن است باعث شود داروی شما از کار بیفتد، اثربخشی کمتری داشته باشد یا بیش از حد قوی شود. همچنین می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود.

هرچه بیشتر در مورد تداخلات دارویی بیاموزید، بهتر می توانید از آنها اجتناب کنید. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

تداخل دارویی چیست؟

انواع اصلی عبارتند از:

تداخل دارو با دارو. این زمانی است که یک دارو با یک یا چند داروی دیگر واکنش نشان می دهد. به عنوان مثال، مصرف یک داروی سرفه (ضد سرفه) و یک دارو برای کمک به خواب (آرام بخش) می تواند باعث تأثیر این دو دارو بر یکدیگر شود.

تداخل دارو-غذا/نوشیدنی. این زمانی است که چیزی که می خورید یا می نوشید روی یک دارو تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، نوشیدن الکل در حالی که داروهای خاصی مصرف می کنید می تواند خطرناک باشد. برخی از ویتامین ها و مکمل های غذایی نیز با داروها تداخل دارند.

تداخل دارو با شرایط این زمانی است که شما یک مشکل سلامتی دارید که مصرف برخی داروها را برای شما خطرناک می کند. به عنوان مثال، اگر بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا دارید، مصرف داروی ضداحتقان برای سرماخوردگی می‌تواند فشار خون شما را حتی بیشتر افزایش دهد.

چه داروهایی را نمی توان با هم مصرف کرد؟

انواع مختلفی از داروها وجود دارد که شما نباید با هم مصرف کنید، اما به طور کلی، ترکیباتی از این قبیل را مصرف نکنید:

دو یا چند دارو که یک ماده فعال مشترک دارند. ممکن است عوارض جانبی یا مصرف بیش از حد داشته باشید. مواد فعال، مواد شیمیایی موجود در داروها هستند که بیماری یا علائم شما را درمان می کنند. همیشه آنها را روی برچسب دارو بررسی کنید.

داروهای رقیق کننده خون با NSAID ها. احتمال خونریزی خطرناک شما ممکن است بالا برود. NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن هستند. اگر از داروی رقیق کننده خون استفاده می کنید، از پزشک خود بخواهید نوع متفاوتی از مسکن و دوز بدون نسخه را که برای شما ایمن تر است، پیشنهاد کند.

قرص های حاوی آنتی هیستامین. مصرف این ها با هم می تواند باعث شود واکنش شما کندتر شود که رانندگی یا کار با ماشین های سنگین را برای شما خطرناک می کند.

برخی دیگر از ترکیبات دارو و دارو که می توانند خطرناک باشند عبارتند از:

یک مسکن NSAID با یک داروی فشار خون

یک داروی تیروئید به نام لووتیروکسین با یک داروی مهارکننده پمپ پروتون مسدود کننده اسید به نام امپرازول

یک داروی ضد افسردگی SSRI با داروی دیگری که بر سروتونین تأثیر می گذارد (مانند دکسترومتورفان، لینزولید، ترامادول و ترازودون)

یک استاتین کاهش دهنده کلسترول با داروهای ضد قارچ و فیبرات که معمولاً داروهای “آزول” نامیده می شوند (نام فنی آنها “امیدازول و مشتقات تری آزول” است. چربی خون به نام تری گلیسیرید را کاهش می دهند.)

آنتی بیوتیک کلاریترومایسین با نوعی داروی فشار خون به نام مسدود کننده کانال کلسیم

تداخلات دارویی رایج چیست؟

برخی غذاها و نوشیدنی ها به خوبی با برخی داروها ترکیب نمی شوند. تعدادی از این موارد عبارتند از:

الکل. مشروب الکلی می تواند عوارض جانبی خطرناکی با بسیاری از داروها، از جمله برخی داروها برای:

آلرژی

سرماخوردگی و آنفولانزا

کلسترول بالا

فشار خون بالا

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)

افسردگی

دیابت

عفونت ها

درد

خواب بد

قبل از شروع یک داروی جدید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا می تواند با الکل تداخل داشته باشد یا خیر. همچنین برچسب دارو را برای هشدارهای الکل بررسی کنید.

گریپ فروت یا آب گریپ فروت. مصرف بیش از حد هر دو می تواند بر برخی داروها مانند:

استاتین ها

آنتی هیستامین ها

داروهای فشار خون

داروهای اضطراب

داروهای ضد رد پیوند

آب گریپ فروت با هر نوع دارویی در این دسته از داروها مخلوط نمی شود. برچسب دارو یا جزوه اطلاعاتی خود را برای هرگونه هشدار در مورد آن بررسی کنید. همچنین، از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا خوردن گریپ فروت یا آب آن به هر مقدار با داروی خاص شما بی خطر است یا خیر. اگر به شما می گویند که خوردن یا نوشیدن آن را متوقف کنید، بپرسید که آیا میوه یا آبمیوه دیگری ممکن است اثرات مشابهی روی داروی شما داشته باشد یا خیر.

غذاهای حاوی ویتامین K، مانند سبزیجات برگ دار. اینها می توانند با وارفارین رقیق کننده خون تداخل داشته باشند. لازم نیست خوردن آنها را متوقف کنید، اما مهم است که ثابت قدم باشید و زیاده روی نکنید. از پزشک خود بپرسید که چه مقدار غذای حاوی ویتامین K می توانید داشته باشید، سپس هر هفته در همان زمان ها به همان میزان غذا بخورید.

غذاها و نوشیدنی های پر پتاسیم مانند موز، جایگزین های نمک و آب پرتقال. اینها می توانند داروهای فشار خون به نام مهارکننده های ACE را تحت تأثیر قرار دهند. پزشک سطح پتاسیم شما را ردیابی می کند و ممکن است به شما بگوید که از مصرف مواد غذایی با آن کم کنید.

مخمر سنت جان، این مکمل غذایی گیاهی می تواند بر بسیاری از داروها برای بیماری قلبی، HIV، افسردگی و سایر بیماری ها تأثیر بگذارد. همچنین می تواند بر قرص های ضد بارداری و داروهای سرطان ایرینوتکان و ایماتینیب تأثیر بگذارد.

همیشه قبل از امتحان یک مکمل جدید، از پزشک یا داروساز خود مشورت بگیرید. همچنین ممکن است دارویی که مصرف می کنید با یک بیماری که دارید تداخل داشته باشد. برخی از تداخلات رایج دارو با شرایط بین:

آنتی اسیدها و بیماری کلیوی

آنتی هیستامین ها و برخی مشکلات تنفسی، گلوکوم و بزرگی پروستات

داروهای استنشاقی نجات آسم و شرایطی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری تیروئید و دیابت

داروهای ضد احتقان و شرایطی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری تیروئید و دیابت

کمک به خواب و برخی مشکلات تنفسی، گلوکوم و بزرگی پروستات

آیا مصرف همزمان همه داروها خوب است؟

مهم است که داروهای خود را طبق دستور پزشک یا داروساز مصرف کنید. اگر دو دارو با هم تداخل داشته باشند، فاصله بین آنها در طول روز ممکن است مانع از تعامل آنها نشود و منجر به مشکلات جدید یا بدتر شود. برای جلوگیری از تداخل، پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز یا تجویز داروی دیگری داشته باشد.

علائم تداخل دارویی چیست؟

علائم تداخل دارویی بسته به داروهایی که مصرف می کنید و نحوه تداخل آنها می تواند بسیار متفاوت باشد. گاهی اوقات حتی ممکن است بلافاصله ندانید که یک تعامل در حال وقوع است.

اگر متوجه تعاملی شدید، معمولاً احساس می کنید یکی از این موارد در حال وقوع است:

عوارض جانبی بیشتری از یک دارو دارید

به نظر نمی رسد داروی شما به خوبی قبل عمل کند

به طور کلی، اگر عوارض جانبی دارید که شما را نگران می کند یا اگر داروی شما به نظر نمی رسد، به خصوص پس از اینکه اخیراً دارو را شروع کرده یا دوز دارو را تغییر داده اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی چگونه اتفاق می افتد؟

راه های مختلفی وجود دارد که داروها می توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند. در اینجا چند نمونه از رایج ترین راه ها آورده شده است.

هنگامی که دو دارو می توانند یک عارضه جانبی ایجاد کنند و همزمان مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است عوارض جانبی بیشتری ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر دو دارو هر کدام می توانند شما را خواب آلود کنند، مصرف آنها با هم می تواند باعث خواب آلودگی بیشتر یا خطرناک شود.

هنگامی که اثرات ناخواسته یک دارو برعکس اثرات مطلوب داروی دیگر باشد، ممکن است در نهایت با اثرات مطلوب کمتری مواجه شوید. به عنوان مثال، مصرف یک دارو که فشار خون را به عنوان یک اثر ناخواسته افزایش می دهد، ممکن است مزایای مصرف یک داروی دیگر را برای کاهش فشار خون کاهش دهد.

بیشتر داروهایی که می بلعید از طریق روده وارد خون شما می شود. گاهی اوقات یک دارو یا مکمل می تواند داروی دیگری را قبل از اینکه جذب شود مسدود یا در روده گیر کند. به عنوان مثال، مکمل هایی مانند کلسیم و آهن می توانند از جذب داروهای تیروئیدی جلوگیری کنند.

بدن شما دارای آنزیم هایی مانند سیتوکروم p450 (CYP) و غیره است که بسیاری از انواع داروها را پردازش می کند. به این متابولیسم می گویند. همچنین راهی برای خلاص شدن از شر مواد مخدر، معمولاً از طریق ادرار، دارد. داروهای دیگر ممکن است این عملکردها را تسریع، کند یا حتی به طور کامل مسدود کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مقدار دارو در بدن شما ممکن است افزایش یابد (مشابه مصرف بیش از حد) یا کاهش یابد (مشابه مصرف کم). در هر صورت، این می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

چگونه به دنبال تداخلات دارویی هستید؟

با پزشک خود از نزدیک همکاری کنید. مطمئن شوید که همه داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را می‌دانند. اگر بیش از یک پزشک دارید که برای شما دارو تجویز می کند، بسیار مهم است. می‌توانید فهرستی از داروهایی را که مصرف می‌کنید به آنها نشان دهید یا بسته‌های دارویی را در قرار ملاقات خود بیاورید.

قبل از مصرف داروی جدید، از پزشک یا داروساز خود سوالاتی مانند موارد زیر را بپرسید:

آیا می توانم این را با داروهای دیگرم مصرف کنم؟

آیا باید از برخی غذاها، نوشیدنی ها یا سایر محصولات اجتناب کنم؟

آیا این دارو می تواند با هر بیماریی که من دارم تداخل داشته باشد؟

داروسازان در زمینه ایمنی دارو متخصص هستند و می توانند با پزشکان شما همکاری کنند تا از تداخلات دارویی جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر دو پزشک دارید و آنها به طور جداگانه داروهایی را تجویز می کنند که تداخل دارند، داروساز شما می تواند قبل از بروز مشکل به آنها – و شما – هشدار دهد.

برچسب ها را با دقت بخوانید برچسب های داروهای بدون نسخه شامل اطلاعاتی در مورد تداخلات دارویی احتمالی و ترکیبات فعال دارو است. داروهای تجویزی معمولاً همراه با برگه ای هستند که توضیح می دهد دارو چیست و چگونه آن را ایمن مصرف کنید.

اما اغلب برچسب‌های دارو و جزوه‌های بیماران، هر تداخل دارویی احتمالی را فهرست نمی‌کنند. برای دریافت تصویر کامل با داروساز خود صحبت کنید. آنها همچنین می توانند به هر سؤالی در مورد اصطلاحات یا اصطلاحات پزشکی روی بسته های دارو پاسخ دهند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.