کد خبر : 2742
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 فوریه 2021 - 21:43

دستگاه های انرژی مورد استفاده هنگام فعالیت ورزشی قدرتی / توانی

دستگاه های انرژی مورد استفاده هنگام فعالیت ورزشی قدرتی / توانی

دستگاه های انرژی مورد استفاده هنگام فعالیت ورزشی قدرتی / توانی سه دستگاه انرژی بدن (فسفاژن، بی هوازی و هوازی) پیوسته با یکدیگر همکاری می کنند تا به سرعت انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند. انقباض های عضلانی بسیار شدید کوتاه مدت مورد نیاز برای اجرای ورزش های قدرتی و توانی تا حد بسیار

دستگاه های انرژی مورد استفاده هنگام فعالیت ورزشی قدرتی / توانی

سه دستگاه انرژی بدن (فسفاژن، بی هوازی و هوازی) پیوسته با یکدیگر همکاری می کنند تا به سرعت انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند. انقباض های عضلانی بسیار شدید کوتاه مدت مورد نیاز برای اجرای ورزش های قدرتی و توانی تا حد بسیار زیادی به دستگاه فسفاژن بستگی دارد. با افزایش مدت زمان فعالیت، سهم دستگاه بی هوازی افزایش می یابد.

ورزشکاران قدرتی / توانی در اصل به دستگاه انرژی فسفاژن که ATP را هنگام کارهای شدید انفجاری تامین می کند، متکی هستند. نقش دستگاه بی هوازی کمتر است، اما اگر مدت زمان فعالیت بدون استراحت برای بیشتر از چند ثانیه ادامه یابد، نقش آن افزایش می یابد. دستگاه انرژی هوازی، انرژی ناچیزی را هنگام فعالیت های انفجاری کوتاه مدت تأمین می‌کند، اما برای بازیافت پس از آن مهم است.

مدت زمانی که یک ورزشکار قدرتی صرف بلند کردن یک حرکت پرس سینه بیشینه می‌کند حدود ۴ ثانیه است. زمانی که برای اجرای پرتاب نیزه یا پرتاب دیسک صرف می‌شود از این هم کمتر است.

دستگاه های انرژی مورد استفاده هنگام فعالیت ورزشی قدرتی / توانی

ذخایر عضلانی آدنوزین تری فسفات (ATP) کراتین فسفات (PC) به عضلات ورزشکاران یاد شده اجازه میدهد تا انرژی مورد نیاز لازم را تامین کند، به همین دلیل بلند کردن، پرتاب کردن یا دو سرعت را با موفقیت انجام می دهند.

با توجه به ماهیت ورزش، ممکن است ضرورت یابد حرکت قدرتی/ توانی در یک دوره زمانی مشخص چندین بار تکرار شود. حتی اگر دستگاه فسفاژن انرژی مورد نیاز فوری را تامین کند، اما نباید دستگاه هوازی را بی اهمیت تلقی کرد. در مورد پرتاب کنندگان وزنه، متابولیسم هوازی چندان مهم نیست. زیرا معمولآ زمان استراحتی زیادی بین پرتابها تا بازیافت وجود دارد. با وجود این، ورزش های قدرتی / توانی دیگری هستند که ضرورت دارد ورزشکار حرکت قدرتی/ توانی را در یک دوره زمانی معینی با تناوب های استراحتی نسبتاً کوتاه در بین آن ها اجرا کند.

در این موارد، دستگاه هوازی برای تامین بازیافت به نوبه خود و به طور غیر مستقیم موجب به تأخیر افتادن شروع خستگی میشود، مهم است. مثالی از یک رشته ورزشی که به تکرار انفجاری نیرومند فعالیت عضلانی نیاز دارد، مسابقات ژیمناستیک است. هنگام مسابقه و تمرین های ژیمناستیک، مهارات های که به قدرت و توان عضلانی نیاز دارند با دوره‌های استراحت ای کوتاه ای که هنگام مسابقه به وجود می آیند، از یکدیگر جدا می شوند. بازیافت عضله و شارژ ذخایر کراتین و ATP به دستگاه هوازی بستگی دارد.

بنابراین، اگر ورزشکاران قدرتی توانی نسبت به گسترش دستگاه هوازی خود کوتاهی کنند، توانایی بازیافت آنها به خطر می افتد و خستگی به سرعت رخ می دهد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.