کد خبر : 2332
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 آگوست 2020 - 20:54

تاثیر مصرف MCT بر تجزیه گلیکوژن عضلات

تاثیر مصرف MCT بر تجزیه گلیکوژن عضلات

  تاثیر مصرف MCT بر تجزیه گلیکوژن عضلات پژوهشگرانی ادعا کردند خوردن (تری اسیل گلیسرول زنجیره متوسط) MCT می تواند در کاهش تجزیه گلیکوژن موثر باشد.  بنابراین، در پژوهشی، پژوهشگران ۲۵ گرم، MCT را یک ساعت پیش از ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی با ۸۴ درصد VO2max به آزمودنی های خود خورانده اند. مقادیر بتا هیدروکسی

 

تاثیر مصرف MCT بر تجزیه گلیکوژن عضلات

پژوهشگرانی ادعا کردند خوردن (تری اسیل گلیسرول زنجیره متوسط) MCT می تواند در کاهش تجزیه گلیکوژن موثر باشد.  بنابراین، در پژوهشی، پژوهشگران ۲۵ گرم، MCT را یک ساعت پیش از ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی با ۸۴ درصد VO2max به آزمودنی های خود خورانده اند. مقادیر بتا هیدروکسی بوتیرات پلاسما پس از خوردن MCT افزایش داشته، اما غلظت اسید های چرب به هنگام فعالیت ورزشی کم بوده است، در حالیکه تجزیه گلیکوژن تحت تاثیر خوردن MCT قرار نگرفته است. نکته جالب توجه آنکه، پژوهشگرانی کاهش میزان اکسیداسیون گلیکوژن را زمانی که مقادیر زیادی MCT خورده شده است ( ۸۶ گرم در دو ساعت ) گزارش کرده اند. در ضمن ادعا کرده اند اضافه کردن MCT به محلول کربوهیدرات ۱۰ درصدی موجب گسترش عملکرد تایم تریل در دوچرخه سواری ورزیده در مقایسه با محلول کربوهیدراتی ۱۰ درصدی به تنهایی شده است.

پژوهشگران، اختلالات معده ای – روده ای را گزارش نکرده اند. در پژوهش دیگری که مطالعه مقادیر کم و مقادیر زیاد MCT انجام شده ( ۲۷ گرم و ۵۴ گرم در دو ساعت )، این یافته های پژوهش تایید نشده است. در حقیقت، هرچند خوردن MCT، ناراحتی‌های معده – روده ای را به دنبال نداشته و غلضت های پلاسمایی اسیدهای چرب و بتا هیدروکسی بوتیرات افزایش یافته، اما اکسیداسیون سوخت و عملکرد ورزشی تغییری نداشته است.

در مطالعه دیگری، زمانی که مقادیر زیادی MCT خورده شد  ( ۸۶ گرم در دو ساعت )، آزمودنی ها ناراحتی های معده ای روده ای را تجربه کرده و عملکرد شان افزایش نداشته است. در حقیقت، در مقایسه با آب، خوردن MCT، آثار زیان باری در عملکرد داشته است و در مطالعه دیگر، آثار خوردن توأمان کربوهیدرات و MCT بر عملکرد تایم تریل ۱۰۰ کیلومتری سنجیده شده است. آزمودنی های هنگام فعالیت تایم تریل خود، ۴۲ گرم MCT در ساعت همراه با کربوهیدرات خورده اند، اما بر عملکرد شان تاثیری نداشته است.

MCT به سرعت از معده تخلیه، جذب و اکسید می شود و زمانی که با کربوهیدرات خورده شود، اکسیداسیون برون زای MCT افزایش می یابد. خوردن ۳۰ گرم MCT تاثیری بر تجزیه گلیکوژن عضلات نداشته و سهم MCT در هزینه انرژی اندک است. خوردن مقادیر زیاد تر MCT به اختلالات معده ای – روده ای منجر می شود. بنابراین به نظر نمی رسد که MCT، آثار مثبتی بر عملکرد داشته باشد که گفته شده است.

مکمل تری گلیسرید با زنجیره متوسط  MTSs

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.