کد خبر : 2185
تاریخ انتشار : جمعه 24 جولای 2020 - 22:07

اختلال های تغذیه ای در ورزشکاران

اختلال های تغذیه ای در ورزشکاران

  اختلال های تغذیه ای در ورزشکاران اختلال های تغذیه ای، نه فقط ورزشکارانی را که در صدد رسیدن به وزن مطلوب هستند، بلکه بیشتر در میان دختران و زنانی مشاهده شده که مطلوب آنها دست یافتن به اندامی باریک و کشیده است. نگرانی شدید ناشی از چاق شدن، فشارهای اجتماعی و فرهنگی ناشی از

 

اختلال های تغذیه ای در ورزشکاران

اختلال های تغذیه ای، نه فقط ورزشکارانی را که در صدد رسیدن به وزن مطلوب هستند، بلکه بیشتر در میان دختران و زنانی مشاهده شده که مطلوب آنها دست یافتن به اندامی باریک و کشیده است. نگرانی شدید ناشی از چاق شدن، فشارهای اجتماعی و فرهنگی ناشی از افزایش وزن، بخشی از دلایل اصلی افزایش بروز رفتارهای تغذیه ای نامطلوب به شمار می روند. نتایج همه ی نظر سنجی ها نشان می دهد که ابتلا به اختلال های تغذیه ای رو به افزایش است و بالاترین میزان شیوع آن در دحتران جوان دبیرستانی و پیش دانشگاهی گزارش شده است.

اختلال های تغذیه ای در ورزشکاران

این شواهد حاکی است زمانی که عوامل استرس آفرین موجود در زندگی نوجوان ها و فشارهای ناشی از ورزش های بسیار سنگین رقابتی و استفاده از روش های نامناسب کنترل وزن ترکیب می شوند، فشارهای بدنی و هیجانی طاقت فرسایی بر فرد وارد می سازند. این فشارها می تواند به بی تعادلی بین راهبردهای صحیح تغذیه ای برای دستیابی به وزن مناسب مسابقه و نگرانی کلی بابت وزن بدن و غذا خوردن منجر می شود.

متاسفانه شخصی که به اختلال های تغذیه ای مبتلا است، دل مشغولی شدیدی نسبت به غذا دارد. در این شرایط، رفتار وی در قالب یکی از موارد زیر بروز می کند:

  • تن دادن به گرسنگی شدید، که پیامد آن بی اشتهایی عصبی است و یا استفراغ عمدی پس از غذا خوردن
  • گرسنگی نسبی یا استفاده از ملین ها (تا به این ترتیب خود را از شر کالری های ناخواسته ناشی از پر خوری {پراشتهایی} خلاص کند).
  • بی اشتهایی عصبی و پرخوری یا هر دو – امروزه در نزد ورزشکاران جوان به ویژه دختران جوان رواج دارد. در ضمن اختلال های تغذیه ای مردان را نیز در بر گرفته و به ویژه بین ورزشکاران مرد و زن خیلی متداول است.

شناسایی فرد مبتلا به اختلال های تغذیه ای کار ساده ای نیست. یک اختلال تغذیه ای می تواند عملکرد ورزشی ورزشکار را به دلیل کاستن بیش از حد مقدار انرژی مورد نیازش به خطر اندازد.

همچنین این بیماری می تواند باعث مشکلات پزشکی حادی شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • سرگیجه
  • به هم خوردن تعادل الکترولیت ها
  • مشکلات عادت ماهانه
  • از کار افتادن کلیه ها، کبد و قلب

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.