کد خبر : 2019
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 4 ژوئن 2020 - 0:05

ترکیبات بیولوژیک موجود در پروتئین وی

ترکیبات بیولوژیک موجود در پروتئین وی

  ترکیبات بیولوژیک موجود در پروتئین وی محتوای اسید آمینه ای در مجموع، پروتئین وی تمامی اسیدهای آمینه ضروری را داراست، در مقایسه با منابع پروتئینی دیگر، وی دارای غلظت بالایی از اسیدهای آمینه شاخه دار (BCAS) است. پروتئین وی به خصوص حاوی مقادیر بالایی از اسیدآمینه لوسین است که عامل مهمی در رشد و

 

ترکیبات بیولوژیک موجود در پروتئین وی

  • محتوای اسید آمینه ای

در مجموع، پروتئین وی تمامی اسیدهای آمینه ضروری را داراست، در مقایسه با منابع پروتئینی دیگر، وی دارای غلظت بالایی از اسیدهای آمینه شاخه دار (BCAS) است. پروتئین وی به خصوص حاوی مقادیر بالایی از اسیدآمینه لوسین است که عامل مهمی در رشد و نمو بافت ها است. لوسین بکی از عوامل موثر در ترشح انسولین است و در ساخت عضله، جلوگیری از تحلیل آن و تسریع در ترمیم آن نقش دارد. لوسین در مقایسه با دو اسید آمینه شاخه دار دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا هنگامی که به شکل خوراکی توسط حیوانات مصرف شد موجب پیشرفت سنتز عضله – پروتئین در شرایط طبیعی شد. در واقع لوسین اسید آمینه کلیدی برای سنتز پروتئین ها در مسیر ترجمه است. هم چنین وی حاوی مقادیر زیادی از دو اسید آمینه سیستئین و میتونین است که هر دو از عوامل مهم در عملکرد سیستم ایمنی می باشند.

ترکیبات بیولوژیک موجود در پروتئین وی

  • لاکتوفرین

لاکتوفرین یک گلیکوپروتئین با وزن مولکولی ۸۰ کیلو دالتون است که مهم ترین خاصیت آن جذب و انتقال آهن است. لاکتوفرین عضوی از خانواده ترانسفرین ها به حساب می آید و وابسته به پروتئین هایی است که توانایی اتصال و انتقال آهن را دارا می باشند. نام لاکتوفرین از طبقه بندی قدیمی آن به عنوان یک پروتئین مهم متصل شونده به آهن مشتق شده است. لاکتوفرین بیشتر به عنوان لاکتوترنسفرین شناخته می شود. خواص بیولوژیکی آن شامل تنظیم جذب آهن در روده، محرک رشد سلول های حیوانی، خواص ضد التهابی، تعدیل کننده فعالیت سیستم ایمنی بدن و فعالیت ضد باکتریایی، ویروسی و توموری است. لاکتو فرین با جذب آهن آزاد، محیط را عاری از این عنصر حیاتی کرده و در نتیجه ساتوژن هایی که برای ادامه حیات به این عنصر نیاز دارند را از آن محروم کرده و بدین ترتیب با مهار رشد باکتری های مضر به صورت مستقیم از ابتلا به عفونت جلوگیری می کند. بیشترین غلظت لاکتوفرین در شیر است که توسط نوتروفیل ها و سلول های اپی تلیال ساخته شده و به داخل شیر ترشح می شود. لاکتوفرین مشتق شده از پروتئین وی حاوی حدود ۶۸۹ اسید آمینه است در حالی که لاکتوفرین انسانی ۶۹۱ اسید آمینه دارد. لاکتوفرین موجود در وی ۲۰ الی ۱۵ درصد با آهن اشباع شده است.

چنانچه لاکتوفرین شیر کمتر از ۵% با آهن اتصال داشته باشد به آن آپولاکتوفرین می گویند که شیر انسان آپولاکتوفرین است.

تحقیقات روی لاکتوفرین نشان داده است قابلیتی برای فعال کردن سلول های NK (نابود گران طبیعی) و نوتروفیل دارد. فعالیت عامل محرک کلونی را تحریک می کند و سمیت سلولی ماکروفاژها را بالا می برد.

تحقیق روی موش ها نشان داد که لاکتوفرین قابلیتی برای تنظیم عوامل نکروز تومور و اینترلوکین ۶ دارد که در نتیجه می تواند التهاب را کاهش دهد. در واقع لاکتوفرین بک آنتی اکسیدان است که آهن های آزاد را جستجو و اخذ می کند و مانع واکنش رادیکال های آزاد می شود

ترکیبات بیولوژیک موجود در پروتئین وی

  • اینونوگلوبین

اینونوگلوبین ها مولکول های هستند که به طور اختصاصی علیه آنتی ژن ها و در اثر تحریک آن ها ترشح می شوند. ایمونوگلوبین ها در اکثر مایعات بدن از خون و پلاسما گرفته تا ترشحات خارج بدن وجود دارند. ساختمان این مولکول ها گلیکوپروتئینی است که به طور اختصار به صورت Ig نشان داده می شوند. ایمونوگلوبین ها دارای چهار زنجیره هستند. دو زنجیره کوتاه و دو زنجیره بلند که از قسمت انتهای بازوهای دو زنجیره، قدرت اتصال به آنتی ژن را دارند. جایگاه اتصال با آنتی ژن، پاراتوپ نامیده می شود. به طور کلی ۵ رده ایمونوگلوبین وجود دارد  (IgM, IgA, IgD, IgE, IgG).

IgM حدود ۷۵ درصد آنتی بادی های افراد بالغ را تشکیل می دهد شیر گاو حاوی غلظت بالایی از این نوع آنتی بادی است. پژوهش ها در مورد پروتئین وی نشان می دهند که مقادیر قابل توجهی از این ماده، دارای IgG است حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد.

بتا لاکتوگلوبولین منبع مهمی از پپتیدهای زیستی فعال محسوب می شود. این پپتیدها در ساختار اولیه این پروتئین، غیر فعال هستند ولی با آزاد شدن آن ها تحت تاثیر پروتئولیز آنزیمی در داخل بدن موجود زنده به صورت فعال در می آیند. در این صورت، اثرات مهمی بر سلامت انسان دارند که می توان به فعالیت های ضد افزایش فشار خون، آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، آرام بخشی و کاهش کلسترول اشاره کرد.

ترکیبات بیولوژیک موجود در پروتئین وی

  • آلفا لاکتالومین

آلفا لاکتالومین یکی از اصلی ترین پروتئین هایی است که در شیر انسان و گاو یافت می شود. آلفا لاکتالبومین در فرآیند ساخته شدن شیر، به عنوان زیر واحد تنظیمی کمپلکس-آنزیمی لاکتوز سنتاز، با افزایش تمایل زیر واحد کاتالیتکی بتا ۱ و ۴ گالاکتوزیل – ترانسفراز به گلوکز، باعث اتصال گلوکز به گالاکتوز و در نهایت تولید لاکتوز می شود. تصور بر این است که این می تواند با تاثیر مستقیم بر لنفوسیت های B باعث سرکوب سلول های T شود. ۲۰ تا ۲۵ درصد از پروتئین وی آلفا لاکتالبومین است.

لاکتوپروکسیداز از فراوان ترین آنزیم موجود در پروتئین وی است. لاکتوپراکسیداز، تیوسیانات را در حضور پراکسید هیدروژن اکسید می کند و بدین ترتیب هیپوتیوسیانات را با خاصیت ضد میکروبی قوی تولید می کند. این ترکیب با پروتئین های باکتریایی پیوند برقرار کرده و اثر باز دارندگی خود را بر ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها اعمال می کند. ۵/۰ تا ۲۵/۰ درصد از پروتئین وی از این آنزیم تشکیل شده است.

ترکیبات بیولوژیک موجود در پروتئین وی

  • گلیکوماکروپپتید

پروتئین گلیکوماکروپپتید GMP باعث کاهش اشتها (از طریق تحریک و آزاد سازی هورمون پانکراتیک کوله سیستوکینین) می شود. از خواص دیگر این پروتئین می توان به تولید رنگ دانه در ملانوسیت ها و رفتار پروبیوتیکی برای کمک به رشد پروبیوتیک ها اشاره کرد. این حالت در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است. گلیکوماکروپپتید محرک خوبی برای ترشح هورمون کوله سیستوکینین است. این هورمون خاصیت کم اشنهایی دارد و وظایف فراوان دیگری در دستگاه گوارش مانند تنظیم ورود و جذب غذا، تخلیه کیسه صفرا، تنظیم حرکات روده ای، تخلیه معده و آزاد سازی آنزیم های لوزالمعده را بر عهده دارد. ۱۰ تا ۱۵ درصد از پروتئین های شیر حاوی گلیکوماکروپپتید است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.