کد خبر : 1141
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 دسامبر 2019 - 0:20

عسل

عسل
عسل دارای ۷۵ درصد مواد قندی،۵ درصد مواد سفیده ای و ۲ درصد مواد چربی است و از این رو ثابت می‌شود که عسل یکی از غذاهای نیروبخش است.

عناصر و مواد موجود در عسل

عسل دارای ۷۵ درصد مواد قندی،۵ درصد مواد سفیده ای و ۲ درصد مواد چربی است و از این رو ثابت می‌شود که عسل یکی از غذاهای نیروبخش است.

مواد معدنی موجود:

عسل ۱۳ میلی گرم فسفر، ۴ میلی گرم کلسیم، ۷% میلی گرم آهن دارد.همچنین مواد معدنی دیگری از جمله پتاسیم ، منیزیم،  سرب، مس ،سولفور نیکل، روی، سدیم دارد،این مواد معدنی بلافاصله وارد جریان خون ما می شوند و آهن آن برای کم خونی و فسفر و کلسیم آن برای بیماری‌های استخوان و ریه مفید و درمان کننده است.

مواد آلی:

صمغ،پولن، اسیدلاکتیک، اسید فورمیک،اسید سیتریک، اسید تاتاریک،

 

در اثر تشعشع خورشید که از گل ها منعکس می‌شود قندهای آنها اثر عجیبی در رشد و ایجاد نیرو دارند زیرا قندهای زنده ای هستند ، با ویتامین‌های A-E-K  توام  بوده و آثاری از ویتامین‌های C-B-P و نیز دارای آلکالوئیدهای شفابخشی هستند که در گل ها وجود دارد و حتی عده ای از دانشمندان حدس وجود هورمون هایی را در عسل زده اند.

 

دانشمندان معتقدند که عمر زنبور عسل از عمر انسان بیشتر است چون قدیمی ترین فسیل انسان (بشر اولیه) ۶ میلیون سال قدمت دارد.

 

همه اینها یعنی که 《عسل》از اول عمر بشر در سبد غذایی او وجود داشته است در طول قرون گذشته هرچی علم پیشرفت کرده و تحقیقات بیشتری درباره ی عسل و زنبور عسل انجام شده، انسان بیشتر محو قدرت خداوند شده و خواص بیشتری از این ماده غذایی را کشف کرده است.

معجونی از میلیونها گل

یکی از عجیب ترین خلقت های خداوند، خلقت زنبور عسل است. زنبور ها اصلا نمی خوابند. آنها برای پرکردن کیسه مخصوص بدنشان از شهد روی هزاران گل می نشیند و شهدشان را می مکند.

وقتی کیسه شان پر شد به طرف کندو برمیگردند. در راه، قبل از رسیدن به کندو مقداری دیاستاز -که نوعی آنزیم است- روی شهد های داخل کیسه ی مخصوص شان می ریزند وقتی به کندو رسیدند، آن را داخل سلول های شش ضلعی موم می گذارند و دوباره برای جمع آوری شهد از کندو خارج می شود.

شبها وقتی زنبورها نمی توانند از کندو خارج شوند،  سراغ ۶ ضلعی های موم می روند و شهد داخل آن را با خرطومشان به داخل کیسه مخصوص شان می ریزند،  آب اضافی آن را جذب می‌کنند و با ترشح دوباره و چندباره دیاستاز روی آن، ماده غلیظ شیرینی درست می کنند به نام عسل.

انرژی زایی

جالب است بدانید که خوردن ۱۰۰ گرم عسل در روز می تواند به شما انرژی ای برابر با ۳۳۰ کیلو کالری بدهد چون عسل از آب(۱۷درصد)،قند(۴۰درصد)، اسیدهای آمینه (۲۵ درصد)، انواع مواد معدنی مانند آهن، منگنز، منیزیم، فسفات و.. (۱۲ درصد) و انواع آنزیم ها(۶ درصد) تشکیل شده است و بسیاری از احتیاجات بدن را تامین می کند. در اینجا باید اضافه کنیم که اثر تولید شده در منطقه ی خراسان جنوبی به علت کویری بودن منطقه از درصد  آب کمتری برخوردار است.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.