کد خبر : 1006
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 نوامبر 2019 - 23:47

عملکرد غذا

عملکرد غذا
به طور معمول، مواد مغذی به شش طبقه تقسیم می شود. کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، مواد معدنی و آب.

عملکرد غذا

عملکرد غذا، مواد مغذی که دارای یک یا چند عملکرد فیزیولوژیکی یا بیوشیمیایی در بدن هستند را فراهم می کند. به طور معمول، مواد مغذی به شش طبقه تقسیم می شود: کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب. عملکردهای مواد مغذی اغلب، به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

  • افزایش رشد و تکامل. این عملکرد بیشتر توسط پروتئین ها انجام می شود. عضله، بافت های نرم واندام ها دارای مقداربسیار زیادی پروتئین هستند و برای رشد و ترمیم به پروتئین نیاز دارند. به علاوه، کلسیم و فسفر نیز به عنوان ساختارهای سازنده ی دستگاه استخوانی مهم هستند.
  • تولید انرژی. این عملکرد به طورعمده توسط کربوهیدرات ها وچربی ها انجام می شود. اگر چه پروتئین ها نیز می توانند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد، اما مشارکت آن ها در هزینه انرژی محدود است و تولید انرژی، عملکرد اصلی پروتئین ها به شمار نمی آید.
  • تنظیم سوخت و ساز. مواد مغذی مورد استفاده در این عملکرد شامل: ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها می باشد. آنزیم ها نیز پروتئین هستند و تقش مهمی را به عنوان کاتالیزور در افزایش خود به خودی سرعت واکنش های سوخت وسازی ایفا می کنند. برای نمونه، فسفریلاز آنزیمی است که ذخایر کربوهیدرات را در کبد و عضلات تجزیه می کند. نمونه دیگر نقش مهم پروتئین ها، هموگلوبین است که در گلبول های قرمز خون (اریتروسیت ها)وجود دارد. گلبول های قرمز خون برای انتقال اکسیژن از شش ها به بافت های ضروری هستند وهموگلوبین به عنوان حامل اکسیژن عمل می کند. مولکول هموگلوبین از یک مجموعه پروتئینی (زنجیره ی پلی پپتیدی) و یک گروه غیر پروتئینی (حلقه های پورفیرین) که دارای آهن است و می تواند به مولکول اکسیژن متصل شود، تشکیل شده است. برای ساخت این مجموعه به آنزیم ها، مواد معدنی و ویتامین ها نیاز است. از این رو، تعامل بین ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها درتنظیم سوخت وساز می تواند بسیار پیچیده باشد.

عملکرد غذا

بدن، روزانه به مقدار قابل توجهی مواد مغذی مشخص نیاز دارد، در حالی که ممکن است سایر مواد مغذی تنها مقدار کمی مصرف شود. مواد مغذی که دریافت روزانه ی آن ها بیش از چند گرم در روز است، درشت مغذی ها اطلاق می شود. درشت مغذی ها عبارت از کروهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها وآب هستند. مواد مغذی که تنها مقدار کمی (کم تر از ۱ گرم در روز)از آن ها مورد نیاز است ریزمغذی ها نامیده می شوند. بیش تر مواد، ریزمغذی بوده و شامل ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر نادر می باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.