کد خبر : 507
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 سپتامبر 2019 - 23:46

کافئین

کافئین
ورزشکاران را برای تحمل بهتر در تمرینات شدید و همچنین در توانایی های ادراکی مانند:توجه، تمرکز، زمان و واکنش(عکس العمل) و تصمیم گیری های تاکتیکی در طی مسابقه توانمند می سازد

کافئین – این مکمل از چه تشکلیل شده است: اولین بار توسط یک شیمیدان آلمانی در سال ۱۸۱۹کشف شد. که یک ترکیب شیمیایی یافت شده در بیش از ۶۰گونه ی گیاهی شامل: دانه های کافئین ،برگ چای، دانه های کاکائو،گوارانا و مغز دانه ی کولا(قهوه) است. کافئین، یکی از کمک نیروزاهای استفاده شده در جهان است که روی آن خیلی خوب تحقیق شده است و اثرات سودمندی را برای عملکرد فیزیکی و ذهنی ایجاد می کند.
کافئین چگونه عمل می کند: کافئین، در معده و روده جذب می شود. سطوح خونی کافئین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه بعد از مصرف به اوج می رسد و تعدادی از پاسخ های فیزیولوژیکی در بدن را تحریک می کند که ممکن است به فعالیت هایی ساعت طول می کشند، کمک کنند. بدلیل اثرات تحریکی آن بر فعالیت مغز و سیستم عصبی مرکزی، کافئین به ورزشکاران اجازه می دهد تا با یک جریان فکری روشن تر ، احساس هوشیاری بیشتری کنند، تمرکز و هماهنگی کلی بهتر بدن را افزایش می دهد. بواسطه فعالیت متابولیکی کافئین ، اسیدهای چرب را از بافت چربی به درون جریان خون بسیج کرده، اکسیداسیون چربی را افزایش می دهد، در نتیجه به صرفه جویی در گلیکوژن عضله و حفظ ورزشکار در برابر خستگی عضلانی نابهنگام کمک می کند که به عنوان برخورد با دیوار شناخته شده است.
کافئین و مزایایی عملکردی:ممکن است ورزشکاران را برای تحمل بهتر در تمرینات شدید و همچنین در توانایی های ادراکی مانند:توجه، تمرکز، زمان و واکنش(عکس العمل) و تصمیم گیری های تاکتیکی در طی مسابقه توانمند سازد.
میزان معمول مصرف: بیشتر پژوهش ها، اثرات مثبت عملکردی را با میزان۴-۳/۱ میلی گرم کافئین برای هر پوند(۴-۳/۱میلیگرم برا ی هر۴۵/۰ کیلوگرم) وزن بدن نشان داده اند؛با این حال، میزانی کمتر از ۴۵/۰ میلی گرم برای هر پوند (هر۴۵/۰ کیلوگرم) وزن بدن نیز نشان داده شده است که می تواند سودمند باشد، که نشان می دهد میزان بیشتر، لزوما بهتر نیست. میزان های مصرفی کافئین را می توان تقسیم کرد؛ به طوری که میزانی از آن را قبل و میزانی را در طول مسابقه مصرف کرد، یا می توان کل میزان مصرفی کافئین را یکباره مصرف کرد. به دلیل این که تحمل یک ورزشکار می تواند به کافئین افزایش یابد، بیشترین اثر مفید آن بر عملکرد احتمالا پیش از یک دوره ی پاکسازی ۱۰-۷ روزه (زمانی که هیچ گونه کافئینی مصرف نمی شود) دیده میشود. می توان با قطع آرام آرام مصرف که منجر به پاکسازی می شود، از نشانه های قطع مصرف آن ، از جمله سردرد، جلوگیری کرد.
محتوای کافئین مواد غذاییی و نوشیدنی ها
۱۲اونس (۳۵/۰لیتر) کوکا= ۵۵-۳۵ میلی لیتر
۱۲اونس (۳۵/۰لیتر) چای سرد/طعم دار= ۳۰-۲۰ میلی گرم
۸اونس (۲۴/۰ لیتر) چای دم کرده= ۴۰-۶۰ میلی گرم
۸اونس (۲۴/۰ لیتر) چای سبز=۱۵ میلی گرم
۸اونس (۲۴/۰ لیتر)کوکوای(کاکائو) داغ=۱۵ میلی گرم
۸اونس (۲۴/۰ لیتر)قهوه ای چکیده= ۱۷۵- ۱۱۵ میلی گرم
۸اونس (۲۴/۰ لیتر) قهوه دم کرده = ۱۳۵- ۸۰ میلی گرم
۸اونس (۲۴/۰ لیتر)قهوه آماده= ۱۰۰-۶۵ میلی گرم
۲اونس (۰۶/۰ لیتر) اسپرسو=۱۰۰ میلی گرم
۸اونس (۲۴/۰ لیتر)نوشیدنی انرژی زا=۳۰۰-۸۰ میلی گرم
ژل های انرژی زا کافئین دار=۵۰-۲۵ میلی گرم
نگرانی مرتبط با سلامتی: ممکن است، تشکیل ادرار را یک ساعت بعد از مصرف افزایش دهد؛ با این حال، به نظر نمی رسد سطوح متوسط آن (کمتر از ۳۰۰میلیگرم) اثر زیان باری را بر وضعیت آبرسانی در طول تمرین داشته باشد که احتمالا این امر، به علت اثر بازدارندگی آدرنالینی کافئین بر کلیه ها است. هر چند، کافئین بالاتر از ۳۰۰ میلی گرم می تواند با وضعیت آبرسانی بدن تداخل ایحاد کند و همچنین ضربان قلب را افزایش دهد، کنترل حرکات ظریف را مختل کند، با الگوهای خواب تداخل ایجاد کند و معده را تحریک کند که همه این، عوارض می توانند عملکرد ورزشی و سازش سلامتی را مختل کنند. میزان مصرف کشنده برای کافئین ۹۰-۷۰میلیگرم برا ی هر پوند(هر۴۵/۰کیلوگرم) از وزن بدن، یا معادل حدود۱۰۰-۸۰ فنجان قهوه برآورده شده است.
حقیقتی درباره مکمل: لیست مواد ممنوعهNCAA(در منابع و ماخذ قابل یافت است)، چندین محرک از جمله کافئین را بیش از یک محدوده ی معین در لیست قرار داده است. به دلیل این که کافئین به طور معمول در مواد غذایی و نوشیدنی ها وجود دارد، NCAAمحدوده ی حداکثری ۱۵میلیگرم کافئین را در هر میلی لیتر تست ادرار مجاز می دادند. جهت ارجاع، تخمین زده میشود که بیش از یک دوره۳-۲ساعته ۱۰۰ میلی گرم کافئین (حدود۱فنجان قهوه ) ، غلظت کافئین ادرار را به ۵/۱ میلی گرم در هر میلی لیتر می رساند. کمیته بین المللی المپیک د رسال ۲۰۰۴،کافئین را از لیست مواد ممنوعه خارج کرد .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.