کد خبر : 4392
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 24 سپتامبر 2024 - 0:40

اسکن DXA

اسکن DXA

اسکن DXA (تست تراکم استخوان) اسکن DXA (تست تراکم استخوان) راهی سریع و بدون درد برای بررسی سلامت استخوان شما است. این شبیه به یک اشعه ایکس معمولی است، اما به جای اینکه فقط از آنها عکس بگیرید، استحکام و محتوای مواد معدنی استخوان های شما را اندازه گیری می کند. ارائه دهندگان از اسکن

اسکن DXA (تست تراکم استخوان)

اسکن DXA (تست تراکم استخوان) راهی سریع و بدون درد برای بررسی سلامت استخوان شما است. این شبیه به یک اشعه ایکس معمولی است، اما به جای اینکه فقط از آنها عکس بگیرید، استحکام و محتوای مواد معدنی استخوان های شما را اندازه گیری می کند. ارائه دهندگان از اسکن DXA برای غربالگری شما از نظر پوکی استخوان، استئوپنی و سایر شرایطی که می توانند بی صدا استخوان های شما را ضعیف کنند، استفاده می کنند.

اسکن DEXA از اشعه ایکس برای اندازه گیری میزان کلسیم و سایر مواد معدنی در استخوان های شما استفاده می کند.

تکنسین ها معمولاً باسن و ستون فقرات شما را در طول اسکن DEXA اسکن می کنند.

اسکن DXA چیست؟

اسکن DXA یک تست تصویربرداری است که استحکام استخوان های شما را اندازه گیری می کند. از اشعه ایکس برای اندازه گیری تراکم استخوان شما استفاده می کند. DXA مخفف جذب اشعه ایکس با انرژی دوگانه است.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی گاهی به اسکن DXA به عنوان اسکن تراکم استخوان، اسکن DXA یا آزمایش تراکم استخوان اشاره می کنند. همه اینها اسامی مختلفی هستند که به یک آزمون اشاره دارند. آنها قبلا به عنوان اسکن DEXA یا تست DEXA شناخته می شدند، اما ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دیگر از این اصطلاح استفاده نمی کنند.

اسکن DXA برای تشخیص چیست؟

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است از اسکن DXA برای بررسی استخوان های شما در چند موقعیت استفاده کند، از جمله در موارد زیر:

  • پوکی استخوان را تشخیص دهید.
  • استئوپنی را تشخیص دهید.
  • خطر شکستگی استخوان خود را بررسی کنید.

ارائه دهنده شما ممکن است از آزمایش تراکم استخوان استفاده کند تا ببیند استخوان های شما در طول زمان چگونه تغییر کرده اند، از جمله:

  • اندازه گیری میزان طبیعی از دست دادن استخوان که با افزایش سن اتفاق می افتد و ردیابی از دست دادن استخوان در طول زمان.
  • ارزیابی تراکم استخوان قبل از شروع درمان یا دارویی که می تواند استخوان های شما را به عنوان یک عارضه جانبی ضعیف کند.
  • بررسی اینکه آیا استخوان های شما به درمان پوکی استخوان یا استئوپنی پاسخ می دهند یا خیر.

چه زمانی به اسکن DXA نیاز خواهم داشت؟

هر کسی ممکن است نیاز به بررسی تراکم استخوان خود با اسکن DXA داشته باشد. اگر می‌خواهد تراکم استخوان و خطر شکستگی شما را بررسی کند، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما یکی را پیشنهاد می‌کند.

برخی افراد به طور طبیعی در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان و سایر شرایطی هستند که بر تراکم استخوان آنها تأثیر می گذارد. گروه هایی که به اسکن DXA منظم نیاز دارند شامل افراد زیر است:

  • زن تعیین شده در بدو تولد (AFAB) بزرگتر از ۶۵ سال.
  • منتسب به مرد هنگام تولد (AMAB) بزرگتر از ۷۰ سال.
  • بالای ۵۰ سال که در گذشته استخوانشان شکسته.
  • کسانی که والدین بیولوژیکی یا پدربزرگ و مادربزرگشان پوکی استخوان دارند.
  • کسانی که یک و نیم اینچ یا بیشتر از بلندترین قد خود قد خود را از دست داده اند (معمولاً در دهه ۲۰ سالگی).

افراد جوان‌تر از سنین بالا که در معرض افزایش خطر از دست دادن استخوان هستند، ممکن است به اسکن‌های منظم DXA نیز نیاز داشته باشند. ارائه دهنده شما به شما می گوید که چه زمانی (و چند وقت یکبار) باید تراکم استخوان خود را بررسی کنید.

برخی از شرایط سلامتی یا برخی داروها می توانند خطر ابتلا به مشکلات تراکم استخوان را افزایش دهند، از جمله:

  • برخی از بیماری های خود ایمنی
  • سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات تنباکو.
  • اختلال در مصرف الکل یا نوشیدن بیش از سه وعده الکل در روز.
  • کمبود ویتامین D.
  • کورتیکواستروئیدها
  • برخی از انواع داروهای سرطان.
  • برخی از داروهای سرکوب کننده ایمنی
  • سرکوب کننده های هورمونی
  • برخی از انواع داروهای تشنج
  • مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) که رفلاکس اسید و GERD را درمان می کنند.
  • هپارین (رقیق کننده خون).

آزمایش تراکم استخوان چگونه انجام می شود؟

اسکن تراکم استخوان از سطوح پایین اشعه ایکس برای اندازه گیری تراکم و محتوای مواد معدنی استخوان های شما استفاده می کند. این شبیه به یک اشعه ایکس معمولی است. این همان چیزی است که X در DXA مخفف آن است.

اسکن های DXA روش های سرپایی هستند، به این معنی که شما مجبور نخواهید بود در بیمارستان بمانید. در این آزمایش هیچ سوزن یا تزریقی وجود ندارد و هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

ممکن است بتوانید لباس های معمولی خود را در طول آزمایش بپوشید، یا ممکن است مجبور شوید لباس بیمارستان را بپوشید.

در اینجا نحوه عملکرد اسکن تراکم استخوان آمده است:

روی یک میز مخصوص اشعه ایکس دراز خواهید کشید.

یک تکنسین (تکنولوژیست رادیولوژیک) به شما کمک می کند. آنها ممکن است بلوک های فوم را در زیر یا اطراف شما قرار دهند تا پاهای شما را در موقعیت مناسب نگه دارند.

تکنسین یک بازوی اسکن را روی بدن شما می گذراند که از استخوان های شما عکس می گیرد. تکنسین‌ها معمولا باسن و ستون فقرات شما را اسکن می‌کنند، اما ممکن است از استخوان‌های دیگر در سراسر بدن شما نیز اسکن کنند، مانند ساعد.

یک اسکنر تراکم استخوان از دو نوع تابش سطح پایین برای ترجمه تراکم استخوان شما به تصاویر و نمودارها در رایانه استفاده می کند. استخوان های شما سفید نشان داده می شوند. چربی، ماهیچه ها و سایر بافت های نرم مانند سایه های تیره در پس زمینه تصاویر آزمایشی به نظر می رسند.

قبل از اسکن DXA چه کارهایی را نباید انجام دهید؟

احتمالاً لازم نیست قبل از انجام آزمایش تراکم استخوان، روال معمول خود را تغییر دهید. به طور کلی می توانید:

قبل از آزمایش خوردن و آشامیدن ایرادی ندارد.

تمام داروهای معمول خود را مصرف کنید، مگر اینکه ارائه دهنده از شما بخواهد که این کار را نکنید.

برای آزمایش خود لباس راحت و گشاد بپوشید. سعی کنید وسایلی را بپوشید که فلزی ندارند (زیپ، دکمه یا سگک). قبل از آزمایش باید لباس ها و جواهرات حاوی فلز را بردارید.

اگر مکمل کلسیم یا سایر ویتامین‌های بدون نسخه (OTC) مصرف می‌کنید، آن‌ها را ۲۴ ساعت قبل از آزمایش مصرف نکنید. به پزشک خود بگویید کدام ویتامین ها و مکمل ها را مصرف می کنید. آنها به شما اطلاع می دهند که قبل از اسکن DXA کدام یک را می توانید یا نمی توانید انجام دهید.

شما نمی توانید در عرض ۲۴ ساعت از انواع خاصی از آزمایش های تصویربرداری دیگر اسکن DXA داشته باشید. قبل از اینکه قرار ملاقات اسکن DXA خود را بگیرید، به زمان‌بندی خود بگویید که در حال انجام آزمایش‌های دیگر هستید.

آزمایش تراکم استخوان چقدر طول می کشد؟

آزمایش تراکم استخوان معمولاً حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد. بسته به اینکه چه تعداد از استخوان‌های شما نیاز به اسکن دارند، ممکن است آزمایش شما کمی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد.

معایب اسکن DXA چیست؟

انجام آزمایش تراکم استخوان خطرات بسیار کمی دارد. پس از انجام اسکن هیچ درد و یا عوارض جانبی نخواهید داشت.

افراد باردار نباید آزمایش تراکم استخوان انجام دهند. اگر باردار هستید به پزشک خود بگویید. اسکن‌های DXA از تشعشع کم استفاده می‌کنند که تقریباً برای همه بی‌ضرر هستند، اما افراد باردار در صورت امکان باید از هر گونه اشعه اجتناب کنند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نتایج اسکن‌های DXA می‌تواند بین سازنده‌های دستگاه‌های اسکن متفاوت باشد، اما معمولاً این چیزی نیست که باید نگران آن باشید. ارائه دهنده شما تغییرات در تراکم استخوان شما را در طول زمان بررسی می کند و در صورت نیاز آزمایش های مکرر یا متفاوت را پیشنهاد می کند.

نتایج و پیگیری

چه نوع نتایجی از اسکن DXA دریافت می کنید و به چه معنا هستند؟

نتایج یک اسکن DXA نشان می دهد که استخوان های شما چقدر متراکم هستند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از سیستمی به نام «امتیاز T» برای اندازه گیری تراکم استخوان استفاده می کنند. نمره T شما، تراکم استخوان شما را با یک فرد سالم و متوسط ​​در ۲۰ یا ۳۰ سالگی مقایسه می کند. نتایج به عنوان یک عدد منفی اندازه گیری می شود. هرچه نمره T شما به صفر نزدیکتر باشد (از جمله عدد مثبت)، استخوان های شما قوی تر هستند:

  • بین ۰ و -۱ تراکم استخوان سالم است.
  • امتیاز بین -۱ و -۲٫۵ به این معنی است که شما مبتلا به استئوپنی هستید که می تواند خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.
  • -۲٫۵ یا کمتر به این معنی است که شما پوکی استخوان یا استخوان های ضعیفی دارید. همچنین به این معنی است که شما خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهید.

ارائه دهنده شما نتایج را با شما در میان می گذارد و معنای آنها را توضیح می دهد. اگر تراکم استخوانی کمتر از حد معمول دارید، پزشک درمان‌هایی را برای کمک به قوی نگه داشتن استخوان‌های شما پیشنهاد می‌کند، از جمله:

بیشتر ورزش کنید: فعالیت بدنی منظم استخوان های شما را تقویت می کند. پیاده روی، یوگا و تمرینات قدرتی راه های عالی برای فعال ماندن و جلوگیری از تحلیل استخوان هستند.

مکمل ها یا خوردن غذاهای خاص: ارائه دهنده شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که برای حمایت از سلامت استخوان خود از ویتامین D یا مکمل کلسیم استفاده کنید. شما ممکن است نیاز به خوردن غذاهای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری داشته باشید.

دارو: ممکن است پزشک شما داروهایی را تجویز کند که به کاهش سرعت تحلیل استخوان و جلوگیری از شکستگی کمک می کند. برخی از داروهای پوکی استخوان ممکن است به ساخت تراکم استخوان شما کمک کنند.

تفاوت بین اسکن DXA و اسکن استخوان کل بدن چیست؟

اسکن DXA و اسکن استخوان کل بدن آزمایش های مشابهی هستند. هر دو آزمایش شامل اسکن استخوان‌های شما هستند، اما ارائه دهندگان از آنها برای بررسی جنبه‌های مختلف سلامت استخوان‌های شما استفاده می‌کنند.

اسکن DXA اشعه ایکس ویژه ای است که تراکم استخوان شما را اندازه گیری می کند تا شما را از نظر پوکی استخوان و سایر شرایطی که استخوان های شما را ضعیف می کند، بررسی کند.

اسکن استخوان کل بدن به ارائه دهندگان امکان می دهد بررسی کنند که آیا سرطانی که ممکن است به استخوان های شما گسترش یافته است (متاستاز) را بررسی کنند. همچنین ممکن است نیاز به اسکن استخوان کل بدن داشته باشید تا ببینید در کدام مرحله سرطان قرار دارید. آنها همچنین می توانند عفونت ها، ضایعات و سایر مسائل را تشخیص دهند.

یادداشتی از پایگاه خبری تغذیه و ورزش

DXA، DEXA یا اسکن تراکم استخوان. مهم نیست که ارائه دهنده شما آن را چه می نامد، این یک آزمایش سریع، آسان (و بدون درد) است. این به ارائه دهنده شما کمک می کند تا در اسرع وقت شرایطی را که بر تراکم استخوان شما تأثیر می گذارد تشخیص دهد. ممکن است بر اساس سن، سابقه خانوادگی یا سایر عوامل خطری که ممکن است داشته باشید، به غربالگری تراکم استخوان به طور منظم نیاز داشته باشید.

همه افراد با افزایش سن باید تراکم استخوان خود را بررسی کنند. از ارائه دهنده خود بپرسید که چند بار به اسکن DXA نیاز دارید. هر فردی که سابقه خانوادگی پوکی استخوان داشته باشد، بیشتر به غربالگری تراکم استخوان نیاز دارد. ارائه دهنده شما به شما کمک می کند تا سلامت استخوان خود را حفظ کنید تا مطمئن شوید که استخوان های شما به اندازه کافی قوی هستند تا در طول زندگی از شما حمایت کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.