کد خبر : 1357
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 ژانویه 2020 - 23:35

رژیم کرب سایکلینگ

رژیم کرب سایکلینگ
رژیم کرب سایکلینگ یک سبک رژیم غذایی است که در آن مصرف کربوهیدرات در روزهای هفته تناوب داشته و به ۳ قسمت کم کربوهیدرات، کربوهیدرات متوسط و پر کربوهیدرات تقسیم میشود.

 

رژیم کرب سایکلینگ یک سبک رژیم غذایی است که در آن مصرف کربوهیدرات در روزهای هفته تناوب داشته و به ۳ قسمت کم کربوهیدرات، کربوهیدرات متوسط و پر کربوهیدرات تقسیم میشود که چیدمان این تقسیم بندی بر اساس شرایط افراد میتواند متفاوت باشد.

میران دریافت پروتئین معمولا در طی یک هفته یکسان است اما مصرف چربی بر اساس مقدار کربوهیدرات تغییر خواهد کرد. بدین صورت که روز پر کربوهیدرات به معنای مصرف پایین چربی است و در روزهایی که مصرف کربوهیدرات کم می شود مقدار مصرف چربی افزایش میابد.

 اما این شیوه چه مزایایی دارد؟

از این روش میتوان برای کاهش توده چربی، تثبیت عملکرد ورزشی و یا جلوگیری از توقف کاهش وزن استفاده کرد.

همچنین بسیاری از افراد معتقدند که کرب سایکلینگ برای افزایش بافت عضلانی و عملکرد فیزیکی مناسب است.

در واقع دوره های کاهش مصرف کربوهیدرات افزایش حساسیت به انسولین ، افزایش چربی سوزی، بهبود کلسترول و افزایش سلامت متابولیک را به همراه داشته و دوره های افزایش مصرف کربوهیدرات نیز در طول رژیم روی هورمون های موثر بر متابولیسم از جمله هورمون های تیروئید، تستوسترون و لپتین اثر مثبت دارد.

چه فاکتورهایی در رژیم کرب سایکلینگ باید در نظر گرفته شود؟

در ابتدا توصیه میشود تنظیم رژیم کرب سایکلینگ را به یک متخصص تغذیه و یا فیزیولوژیست ورزشی بسپارید.

اما موارد ذیل به شناخت بیشتر شما از این روش کمک خواهد کرد :

 

۱- ترکیب بدنی : میزان مصرف کربوهیدرات در تیپ های بدنی مختلف (اکتومورف ،مزومورف، اندومورف و…) به ازای هر کیلو وزن بدن متفاوت بوده و باید درصد توده چربی در آن لحاظ شود.

 

۲- تمرین کردن و روزهای استراحت: جهت بالا بردن رویکرد بدنی، روزهای تمرین را پرکربوهیدرات و روزهای استراحت را کم کربوهیدرات باید در نظر گرفت.

 

۳- نوع تمرین: افراد مصرف کربوهیدرات خود را بر اساس شدت و مدت دوره ورزشی خود تنظیم می کنند، هرچقدر طول و شدت تمرین بیشتر باشد مقدار کربوهیدرات مصرفی نیز افزایش پیدا می کند.

 

رژیم کرب سایکلینگ یک شیوه پیشرفته علمی است که نسبت به یک رژیم ساده، مستلزم برنامه ریزی بیشتری میباشد. چرا که مبتنی بر مکانیسم های بیولوژیکی در کنار تغییرات کربوهیدرات است. رژیم کرب سایکلینگ از انعطاف بالایی برخوردار بوده و سعی در تامین نیاز بدن به کالری به خصوص از طریق دریافت مواد قندی دارد.

برای مثال در روزهایی که فعالیت ورزشی دارید کربوهیدرات را در اختیارتان قرار داده و موجب بهبود عملکرد و جلوگیری از کاتابولیسم میشود این ویرگی علاوه بر مزایای ذکر شده موجب میشود تا فرد کمتر به دنبال تخطی در طول دوره رژیم باشد و بازدهی برنامه بالا رود.

 

تهیه : الناز خوارزمی – کارشناس تغذیه ورزشی

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.