کد خبر : 4298
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 ژوئن 2024 - 2:28

مهدی پیرتاجانی

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)
DHA نقش کلیدی در رشد چشم و بافت های عصبی دارد. DHA همچنین ممکن است با کاهش ضخامت خون، کاهش تورم (التهاب) و کاهش سطح تری گلیسیرید خون، خطر بیماری قلبی و گردش خون را کاهش دهد.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

بررسی اجمالی

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) یک اسید چرب امگا ۳ است که همراه با ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) در ماهی های آب سرد از جمله ماهی تن و سالمون یافت می شود.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) نقش کلیدی در رشد چشم و بافت های عصبی دارد. DHA همچنین ممکن است با کاهش ضخامت خون، کاهش تورم (التهاب) و کاهش سطح تری گلیسیرید خون، خطر بیماری قلبی و گردش خون را کاهش دهد.

مردم معمولاً از DHA برای سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی ها در خون استفاده می کنند. همچنین برای تقویت حافظه و مهارت های تفکر، برای کمک به رشد نوزاد و کودک، برای برخی اختلالات چشمی و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از بسیاری از این موارد وجود ندارد.

DHA را با EPA اشتباه نگیرید. آنها هر دو در روغن ماهی هستند، اما آنها یکسان نیستند. DHA می تواند در بدن در مقادیر بسیار کم به EPA تبدیل شود. فهرست های جداگانه روغن جلبک، روغن کبد ماهی، روغن ماهی، EPA و روغن کریل را ببینید.

موارد استفاده و اثربخشی

سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی ها (لیپیدها) در خون (هیپرلیپیدمی). به نظر می رسد مصرف روزانه DHA با یا بدون ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) به صورت خوراکی سطح تری گلیسیرید را تا حدودی کاهش می دهد. اما به نظر نمی رسد که کلسترول تام را کاهش دهد و ممکن است باعث افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا “بد”) شود.

زایمان زودرس در افرادی که DHA کمتری را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند، مصرف خوراکی DHA در دوران بارداری خطر بچه دار شدن را خیلی زود کاهش می دهد.

کاهش حافظه و مهارت های تفکر که به طور معمول با افزایش سن رخ می دهد. مصرف مکمل‌های DHA به تنهایی یا همراه با سایر مواد باعث بهبود حافظه، فراموشی یا توانایی یادگیری در افراد مبتلا به تغییرات حافظه مرتبط با افزایش سن نمی‌شود.

بیماری آلزایمر. افرادی که دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) بیشتری از رژیم غذایی خود دریافت می کنند ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهند. اما به نظر نمی رسد مصرف خوراکی مکمل های DHA باعث کاهش پیشرفت بیماری شود.

اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD). به نظر نمی رسد مصرف خوراکی مکمل های DHA باعث بهبود علائم ADHD در کودکان شود.

یک بیماری ریوی که نوزادان را مبتلا می کند (دیسپلازی برونکوپولمونری). تجویز خوراکی DHA به نوزادان نارس یا مصرف خوراکی DHA در دوران شیردهی، خطر ابتلا به این بیماری ریوی را در نوزاد کاهش نمی دهد. در واقع، DHA ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را در برخی از نوزادان افزایش دهد.

حافظه و مهارت های تفکر (عملکرد شناختی). مصرف خوراکی مکمل های DHA عملکرد ذهنی را در بزرگسالان سالم بهبود نمی بخشد.

فیبروز سیستیک. مصرف خوراکی مکمل های DHA علائم فیبروز کیستیک را بهبود نمی بخشد.

افسردگی. به نظر نمی رسد مصرف خوراکی مکمل های DHA باعث بهبود علائم افسردگی یا پیشگیری از افسردگی در بیشتر افراد شود.

نوزادان متولد شده با وزن بیش از ۴۰۰۰ گرم (۸ پوند، ۱۳٫۱ اونس). به نظر نمی رسد مصرف خوراکی مکمل های DHA در دوران بارداری، شانس داشتن بچه بزرگ را کاهش دهد.

علاقه به استفاده از DHA برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی: DHA احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است و تا ۴ سال به طور ایمن استفاده شده است. بیشتر عوارض جانبی خفیف هستند و مشکلات معده و روده را شامل می شوند. اما افراد نباید روزانه بیش از ۳ گرم DHA یا سایر اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنند و نباید بیش از ۲ گرم در روز از مکمل های غذایی تامین شود. مصرف روزانه بیش از ۳ گرم DHA و سایر اسیدهای چرب امگا ۳ احتمالاً خطرناک است. انجام این کار ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و احتمال خونریزی را افزایش دهد.

بارداری و شیردهی: DHA زمانی که از طریق خوراکی در مقادیر مناسب در دوران بارداری و شیردهی مصرف شود احتمالاً بی خطر است. DHA معمولا در دوران بارداری استفاده می شود و جزء برخی از ویتامین های دوران بارداری است. DHA نیز بخشی طبیعی از شیر مادر است و به برخی از شیر خشک های نوزاد اضافه می شود. توصیه می شود که روزانه ۲۰۰-۳۰۰ میلی گرم DHA در دوران بارداری و شیردهی از مکمل ها یا منابع غذایی مصرف شود.

کودکان: DHA در صورت استفاده مناسب احتمالاً بی خطر است. دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در برخی از شیرخشک های نوزاد گنجانده شده است. همچنین، DHA با دوزهای ۳۰ میلی گرم بر کیلوگرم روزانه تا ۴ سال به طور ایمن به کودکان ۷ سال و بالاتر داده می شود. همچنین به کودکان ۴ سال و بزرگتر با دوزهای ۰٫۴-۱ گرم در روز تا ۱ سال به طور ایمن داده می شود. اما زمانی که DHA در نوزادان نارس متولد شده در کمتر از ۲۹ هفته استفاده شود، احتمالاً ناایمن است. ممکن است تنفس را در این نوزادان بدتر کند.

دیابت: به نظر می رسد DHA قند خون را در برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می دهد.

در این ترکیب محتاط باشید

داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) تداخل دارند.

DHA ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف DHA همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با اسید دوکوزاهگزائنوئیک (DHA) تداخل دارند.

مصرف DHA ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف DHA همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) تداخل دارند.

DHA ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد. مصرف DHA همراه با داروهای دیابت ممکن است اثرات این داروها را کاهش دهد. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

دوز

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) معمولا در رژیم غذایی مصرف می شود. منابع آن عبارتند از ماهی های آب سرد، از جمله ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ماهی تن، هالیبوت، ماهی قزل آلا، جگر ماهی، غشای نهنگ و غده فوک.

در مکمل ها، DHA اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۴۰۰-۸۰۰ میلی گرم خوراکی روزانه تا ۶ ماه استفاده می شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.