کد خبر : 2992
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 جولای 2021 - 22:16

شاخص گلایسیمی چگونه محاسبه می شود

شاخص گلایسیمی چگونه محاسبه می شود

شاخص گلایسیمی چگونه محاسبه می شود با خوردن بخشی از غذایی که ۵۰ گرم کربوهیدرات دارد و آن هم توسط ده فرد سالم و تندرست یا بیشتر خورده شود، مقدار GI غذا سنجیده می شود. برای مثال برای آزمون سیب زمینی تنوری، باید ۲۵۰ گرم سیب زمینی بخورید که حاوی ۵۰ گرم کربوهیدرات می باشد.

شاخص گلایسیمی چگونه محاسبه می شود

با خوردن بخشی از غذایی که ۵۰ گرم کربوهیدرات دارد و آن هم توسط ده فرد سالم و تندرست یا بیشتر خورده شود، مقدار GI غذا سنجیده می شود. برای مثال برای آزمون سیب زمینی تنوری، باید ۲۵۰ گرم سیب زمینی بخورید که حاوی ۵۰ گرم کربوهیدرات می باشد. در دو ساعت بعد، نمونه خون هر ۱۵ دقیقه گرفته می شود و مقدار قند خون سنجیده می شود. مقدار قند خون در نموداری ترسیم می شود و ناحیه زیر منحنی با استفاده از یک برنامه کامپیوتری محاسبه می شود.

در موقعیت دیگری، همان ۱۰ نفر، یک پرس ۵۰ گرمی گلوکز (غذای مرجع) میخورند. پاسخ آنها به آزمون غذا (برای مثال، سیب زمینی) با پاسخ قند خون آنها به ۵۰ گرم گلوکز (غذایی مرجع) مقایسه می‌شود. GI تحت عنوان درصدی معین می شود که با تقسیم ناحیه زیر منحنی پس از خوردن سیب زمینی با ناحیه زیر منحنی پس از خوردن گلوکز محاسبه می شود. مقدار GI نهایی ویژه آزمون غذا عبارت است از متوسط مقدار GI ده نفر، از این رو، GI سیب زمینی های پخته ۸۵ است که بدان معنی است که خوردن سیب زمینی پخته، افزایشی در قند خون تولید می کند که ۸۵ درصد تولیدی است که پس از خوردن مقدار گلوکز معادلی تولید می کند.

شاخص گلایسیمی چگونه محاسبه می شود

متخصصان تغذیه ورزشی گفته‌اند بهتر است غذاها را تحت‌عنوان GI زیاد (۷۱ تا ۱۰۰) GI متوسط (۵۶ تا ۷۰) GI کم (صفر تا ۵۵) طبقه بندی کنیم. این طبقه بندی، انتخاب غذاهای مناسب قبل، هنگام و بعد از فعالیت ورزشی را آسانتر می کند.

‏به طور کلی، غذاهای نشاسته ای تسویه شده مثل انواع سیب زمینی، برنج سفید و نان سفید و نیز غذاهای قندی مثل نوشابه های معمولی و انواع بیسکویت ها، شاخص قندی بالایی دارند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.