کد خبر : 3592
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 می 2023 - 1:32

مهدی پیرتاجانی

کنسانتره پروتئین شیر MPC

کنسانتره پروتئین شیر MPC
منبع کاملی از پروتئین هستند که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری از جمله آمینو اسیدهای شاخه دار لوسین، ایزولوسین و والین هستند. آنها از هر دو کازئین (آهسته هضم) و آب پنیر (سریع هضم) در نسبت طبیعی شیر تشکیل شده اند.

کنسانتره پروتئین شیر (MPC) چیست؟

در مارس ۱۹۹۲، بخش راهنمای نظارتی سازمان غذا و دارو پس از ۱۸ ماه مطالعه، نظرنامه ای صادر کرد، مبنی بر اینکه محصولی «با حذف اجزای غیر پروتئینی مانند لاکتوز، آب و مواد معدنی از شیر بدون چربی توسط روش اولترافیلتراسیون، ساخته شده است. به این ترتیب اجزای پروتئین را به سطوح بالاتری متمرکز کردند» که می‌توان آن را کنسانتره پروتئین شیر نامید. در همان نوشته، FDA توضیحات بیشتری را با بیان اینکه کنسانتره پروتئین شیر باید حاوی پروتئینی باشد که «همه بخش‌های پروتئین شیر را به همان نسبتی که به طور طبیعی در شیر یافت می‌شود» داشته باشد. اگرچه هیچ هویت رسمی و قانونی برای کنسانتره پروتئین شیر در کد مقررات فدرال وجود ندارد، تعریف فوق قصد FDA برای شناسایی MPC است.

امروزه برخی MPCها در ایالات متحده ارائه می شوند که با هویت ذکر شده در بالا مطابقت ندارند. امروزه MPCهایی وجود دارند که مخلوطی از کازئین ها و کنسانتره پروتئین آب پنیر (WPC) هستند. همچنین مخلوطی از کازئین و شیر بدون چربی وجود دارد که به عنوان MPC ارائه می شود. بسیار مراقب باشید تا مطمئن شوید که مکمل شما MPC درست باشد.

کنسانتره پروتئین شیر  MPC، محصولی با محتوای پروتئین بالا.

کنسانتره های پروتئین شیر (MPC) کنسانتره هایی هستند که از شیر بدون چربی تهیه می شوند. محتوای پروتئین آنها (پروتئین سرم و کازئین) در ماده خشک بالاتر از ۴۲ درصد است. ترجیحاً حتی بیشتر از ۷۵٪. محتوای پروتئین را می توان با استفاده از سطوح مختلف غلظت غشا تنظیم کرد. بین ۴۲ تا ۸۵ درصد متغیر است.

این کنسانتره های پروتئینی بیشتر برای استانداردسازی شیر در تولید پنیر و برای خواص عملکردی آنها در صنایع غذایی استفاده می شود. بلکه به دلیل خواص تغذیه ای آنها در محصولات رژیمی.

خواص اصلی MPC پایداری در برابر عملیات حرارتی، حلالیت و انعقاد است. از آنجایی که آنها در حفظ طعم نیز کمک می کنند، در صنایع پنیر و لبنیات استفاده می شوند. هنگام استفاده در دوز بسیار بالا، تولید پنیر را می توان بدون جداسازی سرم انجام داد. در صنایع لبنی از این MPCها در شیر (تخمیر شده) و نوشیدنی های لبنی برای ایجاد بافت و استحکام ژل استفاده می شود. این کمک می کند تا با یک ترکیب پروتئین خاص شیر سازگار شود، اما همچنین به ایجاد یک بافت خاص کمک می کند. همچنین برای تولید نوشیدنی های لبنی با شیر کم یا بدون شیر استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل خاصیت انعقادی آن کاربرد دارد.

برنامه های کاربردی

MPCها به عنوان مواد لبنی در کاربردهای غذایی استفاده می شوند.

استفاده از کنسانتره پروتئین شیر (MPC)

کنسانتره پروتئین شیر – بسیار همه کاره است. MPC به عنوان مواد لبنی در برنامه های غذایی استفاده می شود، از جمله:

  • لبنیات (ماست، پنیر، بستنی)
  • شیرینی، شکلات
  • آماده نوشیدن نوشیدنی
  • نوشیدنی های فوری
  • محصولات با پروتئین بالا
  • تغذیه اطفال، پزشکی و ورزشی
  • محصولات کنترل وزن
  • نانوایی، دسر
  • مکمل های غذایی پودری
  • محصولات پرورشی

انواع مختلفی از کنسانتره شیر وجود دارد، اما کنسانتره پروتئین شیر را می توان به عنوان جایگزینی برای شیرخشک کامل، شیر خشک بدون چربی و سایر شیرخشک ها بر اساس پروتئین معادل استفاده کرد.

مکمل های غذایی

کنسانتره های کاربردی پروتئین شیر برای ارائه عملکرد بهتر در طیف وسیعی از کاربردها طراحی شده اند. نسبت محتوای پروتئین بالا و لاکتوز کم باعث می شود که این محصول معمولاً در تولید غذاهای کم کربوهیدرات و نوشیدنی های غنی شده با پروتئین استفاده شود. همچنین می‌توان آن را به محصولات پخت، دسرها، محصولات پرورشی، نوشیدنی‌های لبنی، سس‌ها، ماست‌ها، بستنی‌ها و پنیرها و بسیاری دیگر اضافه کرد.

کنسانتره پروتئین شیر همچنین برای تولید مواد غذایی اطفال، پزشکی، سالمندان و ورزشی و همچنین جایگزینی وعده های غذایی و محصولات کنترل وزن استفاده می شود. این یک جزء محبوب محصولات کم چرب و مشتق شده از لاکتوز است.

MPC را می توان به عنوان جایگزینی برای پودر شیر کامل یا شیر خشک بدون چربی استفاده کرد و در عین حال به همان سطوح پروتئین دست یافت.

افزودنی مواد غذایی

پودر کنسانتره پروتئین شیر از شیر بدون چربی تازه پاستوریزه ساخته شده است و طعم شیری دارد که نسبت به پروتئین آب پنیر یا کازئین به تنهایی برتری دارد.

کنسانتره پروتئین شیر، موادی با پروتئین بالا، کم چرب با حلالیت عالی و طعم و عطری مطلوب است که می تواند در طیف گسترده ای از کاربردهای تغذیه ای استفاده شود.

آنها منبع کاملی از پروتئین هستند که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری از جمله آمینو اسیدهای شاخه دار لوسین، ایزولوسین و والین هستند. آنها از هر دو کازئین (آهسته هضم) و آب پنیر (سریع هضم) در نسبت طبیعی شیر تشکیل شده اند.

خواص کنسانتره پروتئین شیر

کنسانتره پروتئین شیر از شیر بدون چربی تازه پاستوریزه با استفاده از فرآیند فیلتراسیون غشایی با حرارت کم تهیه می شود تا اطمینان حاصل شود که پروتئین غیرقابل تغییر است و بسیار مغذی باقی می ماند. MPC با رنگ سفید مایل به کرم و طعم مطلوب، سبک مشخص می شود. همچنین خاصیت حلالیت و امولسیون کنندگی عالی دارد. علاوه بر این، حتی در دماهای بسیار بالا، پایدار در برابر حرارت است، که آن را برای طیف گسترده ای از کاربردها مناسب می کند، به عنوان مثال: تثبیت ماست و بستنی، غنی سازی پروتئین در تغذیه ورزشی و غذاهای کنترل وزن، جایگزینی کازئین و پروتئین آب پنیر. در پنیر و استفاده در محصولات پخته شده.

برای همه مناسب نیست

اگرچه مصرف کنسانتره پروتئین شیر برای اکثر افراد بی خطر است، اما برخی افراد باید از مصرف آن اجتناب کنند. آلرژی به کنسانتره پروتئین شیر، دوستدار گیاهخواری نیست. اگر به کنسانتره پروتئین شیر حساسیت دارید یا از رژیم غذایی گیاهی یا بدون لبنیات پیروی می کنید، باید از محصولات حاوی کنسانتره پروتئین شیر خودداری کنید.

خلاصه:

کنسانتره پروتئین شیر همه کاره است. پسوند پنیر و پنیر فرآوری شده؛ تغذیه کودکان، پزشکی و ورزشی؛ محصولات کنترل وزن و مکمل های غذایی پودری؛ محصولات پرورشی، دسرهای منجمد، سوپ ها، سس ها، خامه های قهوه، نوشیدنی های لبنی: کنسانتره پروتئین شیر کاربردهای زیادی دارد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.