کد خبر : 2597
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 نوامبر 2020 - 21:12

تحلیل مقاومت زیست الکتریکی

تحلیل مقاومت زیست الکتریکی

  تحلیل مقاومت زیست الکتریکی (BIA) اگر هنگامی که در استخر در حال شنا هستید و صدای رعد را در نزدیکی خود می شنوید، و می توانید تصمیم سازی کنید، آماده دانستن روش تحلیل مقاومت زیست الکتریکی هستید. آب رسانای خوب الکتریسیته است و بیشتر آب بدن در وزن بدون چربی یافت می شود. چربی

 

تحلیل مقاومت زیست الکتریکی (BIA)

اگر هنگامی که در استخر در حال شنا هستید و صدای رعد را در نزدیکی خود می شنوید، و می توانید تصمیم سازی کنید، آماده دانستن روش تحلیل مقاومت زیست الکتریکی هستید.

آب رسانای خوب الکتریسیته است و بیشتر آب بدن در وزن بدون چربی یافت می شود. چربی که تقریباً هیچ آبی در آن وجود ندارد، رسانای ضعیف الکتریسیته است که در عمل مانع جریان الکتریسیته می شود. تجهیزات BIA دو شکل اساسی دارند. در یک شکل آن آزمودنی به پشت دراز می کشد و الکترود ها روی مچ و زانوی پای راست نصب می شود، سپس جریان الکتریکی از موج به سمت زانو حرکت میکند. در شکل دیگر، آزمودنی با پای برهنه روی صفحه می ایستد و جریان الکتریسیته از کف پای راست به سمت بالای پا حرکت کرده و سپس به پای چپ رفته و در نهایت از کف پای چپ خارج می شود. صرف نظر از تجهیزات BIA، اصل مورد استفاده در این روش مشابه است. با دانستن سطح انرژی (الکتریسیته) ورودی و خروجی دستگاه، می توان مقدار انرژی جذب شده توسط آن را برآورد نمود. از آنجایی که بافت عضله، جریان الکتریکی را به خوبی منتقل می کند (چون حاوی آب و الکترولیت است) و بافت چربی عایق الکتریسیته است، لذا، هرچه مقاومت بیشتر باشد به آن معناست که میزان چربی بیشتر است. اگر میزان الکتریسیته وارد شده به دستگاه ۱۰۰ واحد باشد و ۸۰ واحد آن از دستگاه خارج شود، یعنی آزمودنی آب و عضله بیشتری نسبت به فردی دارد که از ۱۰۰ واحد الکتریسیته ی ورودی ۶۰ واحد آن خارج می شود.

تحلیل مقاومت زیست الکتریکی (BIA)

 

تحلیل مقاومت زیست الکتریکی

 

البته برای پیش بینی، سازه های موثر دیگری نیز باید در نظر گرفت. برای نمونه، در یک فرد قد بلند، جریان الکتریسیته باید مسافت بیشتری را طی کند بنابراین به طور طبیعی در این فرد مقاومت بیشتر است. همچنین، نسبت وزن به قد نیز مهم است زیرا به پیش‌ بینی مسافت طی شده توسط جریان و ترکیب بافت هایی که جریان از آن میگذرد، کمک می کند. از آنجایی که ترکیب بدن با افزایش سن تغییر میکند ( وزن بدون چربی با افزایش سن کاهش و بافت چربی افزایش می یابد)، لذا سن نیز سازه ی مهم پیش بینی کننده ی ترکیب بدن است.  در ابتدای دوره ی جهش رشد نوجوانی، ترکیب بدن زنان و مردان با هم تفاوت دارد، به طوری که زنان در مقایسه با مردان چربی نسبتاً بیشتری به دست می آورند. بنابراین  جنس (مرد یا زن بودن) نیز سازه‌ای مهمی در این پیش بینی است. در نتیجه، هنگام اجرای BIA، متغیرهای سن، قد، وزن و جنس در معادله هایی که درصد چربی بدن را پیش‌بینی می‌کنند، باید وجود داشته باشند.

اگرچه مبانی نظری بسیار خوبی برای پیش بینی ترکیب بدن توسط BIA وجود دارد، اما باید چند پروتکل مهم برای دستیابی به نتایج دقیق و قابل تکرار، دنبال شود. از آنجایی که این روش به قابلیت هدایت الکتریکی وزن بدون چربی بستگی دارد، وضعیت آبداری آزمودنی می‌تواند نتایج را تغییر دهد. اگر آزمودنی به مقدار کافی آب مصرف نکرده باشد، جریان الکتریکی نمی تواند از وزن بدون چربی به خوبی عبور کند، بنابراین وزن چربی آزمودنی کمی بیش از مقدار واقعی نشان داده میشود. از این رو، این موضوع بسیار مهم است که آزمودنی باید در شرایط آب داری بهینه قرار داشته باشد. این باور عمومی وجود دارد که نوشیدن اتانول، تمرین کردن، مصرف زیادی قهوه، سپری کردن مدت زمان زیادی در گرما و آب و هوای مرطوب ۲۴ ساعت پیش از آزمون BIA، منجر به آب زدایی و در نهایت دقیق نبودن نتیجه آزمایش می شود. از آنجایی که ورزشکاران بیشتر روزها تمرین می کنند، ممکن است این روش چربی بیشتری را نسبت به مقدار واقعی آن، نشان دهد. بنابراین، ورزشکارانی که با این روش اندازه گیری می شوند، باید یک روز بدون فعالیت بوده و از مصرف آب کافی اطمینان حاصل کنند. یک روش ساده برای بررسی وضعیت آب داری، مشاهده شفاف بودن ادرار است. هر چه ادرار شفاف تر باشد، فرد در وضعیت آبداری بهینه تری قرار دارد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.