کد خبر : 3043
تاریخ انتشار : جمعه 27 آگوست 2021 - 23:54

اهمیت آب در بدن

اهمیت آب در بدن

اهمیت آب در بدن آب به‌ خاطر بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی که در بدن رخ می‌دهند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بنابراین، جای تعجب نیست که محتوای آب بدن برای اجرای ورزشی یک اصل است. به‌عبارت ‌دیگر، می‌توان گفت آب حیاتی‌ترین عامل در عملکرد ورزشی است که اغلب اوقات از سوی ورزشکاران نادیده گرفته می‌شود.

اهمیت آب در بدن

آب به‌ خاطر بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی که در بدن رخ می‌دهند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بنابراین، جای تعجب نیست که محتوای آب بدن برای اجرای ورزشی یک اصل است. به‌عبارت ‌دیگر، می‌توان گفت آب حیاتی‌ترین عامل در عملکرد ورزشی است که اغلب اوقات از سوی ورزشکاران نادیده گرفته می‌شود. هنگام فعالیت ورزشی، عمده آب براثر تعریق و تنفس از دست می‌رود. به‌ ازای هر ۱۰۰۰ کیلوکالری دریافتی تقریباً ۱ لیتر آب نیز باید نوشیده شود، با بیشتر شدن فعالیت ورزشی، طولانی‌تر شدن مدت فعالیت ورزشی، زیادتر شدن دما و رطوبت، دفع آب بدن نیز بیشتر می‌شود.

اگر آب ازدست‌رفته جبران نشود، عملکرد ورزشی مختل خواهد شد. اگر آب دفعی بدن معادل ۱ تا ۲ درصد وزن بدن باشد، عملکرد هوازی را به خطر می‌اندازد. شواهدی نیز از این ‌موضوع حمایت می‌کنند که این حد از کاهش آب، بر عملکرد ورزشی غیر هوازی یا قدرتی نیز تأثیری منفی خواهد گذاشت. بااین ‌وجود، این‌موضوع هنوز بحث انگیزه است و مستلزم پژوهش‌های بیشتری است. ورزشکاران باید آگاه باشند که بالا و پایین رفتن بسیار سریع وزن، ریشه در تنظیم نامناسب آب موجود در بدن دارد. همچنین، به ورزشکاران با هشدار توصیه میشود که برای کاهش وزن، هرگز آب مورد نیاز بدنشان را کم نکنند.

اهمیت آب در بدن

تقریبآ چند درصد از وزن بدن یک ورزشکار جوان آب است؟

باید گفت بین ۴۵ تا ۶۵ درصد از بدن یک ورزشکار جوان را آب تشکیل می‌دهد.

آب درون سلولی (درون سلول) به‌ معنای (داخل سلول‌ها) است. بیشتر آب موجود در بدن، در سلول‌ها هستند. فرآیندهای سلولی مهم مانند تولید انرژی برای فعالیت‌های ورزشی، با استفاده از آب حمایت می‌شود.

وجود آب برای هر نوع فعالیت بدنی ضروری است زیرا بیشتر از ۷۰ درصد وزن سلول‌های عضلانی بدن را آب تشکیل می‌دهد. کم شدن آب براثر تعریق یا ایجاد محدودیت در آب دریافتی، بدن و عضلاتش را از این ماده ضروری و حیاتی محروم می‌سازد.

محتوای آب برون سلولی شامل همه فضاهایی است که در خارج سلول‌ها قرار گرفته‌اند. برای مثال، پلاسمای خون که عمدتاً از آب تشکیل‌شده است یکی از فضاهای برون سلولی است و در حدود ۵ درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد. درضمن آب برون سلولی در اندام‌های توخالی مانند چشم، مفاصل و استخوان‌ها یافت می‌شود، اما بیشترین مقادیر آب مقدار آب برون سلولی را آب بین سلولی تشکیل می‌دهد.

اهمیت آب در بدن

آیا بیشتر آب در داخل یا خارج سلول‌های بدن قرار دارد؟

بیشتر(۶۰ درصد) آب داخل بدن در درون سلول‌های بدن قرار دارد. آب موجود در درون همه سلول‌های بدن یکسان نیست. بیشتر از ۷۰ درصد آب درون سلولی در سلول‌های عضلانی هستند و این در حالی است که چربی‌ها آب کمتری دارند. همچنین، گلوکز همراه با آب به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود ( ۱ گرم گلیکوژن با ۲ گرم آب).

آب در بدن

آب برای انجام ‌وظیفه صحیح سلول، فوق‌العاده ضروری است. زیرا بسیاری از ترکیبات شیمیایی در آب محلول اند و آب یک میانجی عالی برای انتقال مواد شیمیایی گوناگون به سرتاسر بدن است. آب می‌تواند مقدار زیادی از حرارت بدن را جذب کند و ازاین‌ رو دمای بدن تنها اندکی زیاد می‌شود. تبخیر آب به شکل عرق برای رهایی بدن از حرارت اضافی که هنگام فعالیت ورزشی ترک می‌شود، بسیار بااهمیت است. همچنین، آب، میانجی مورد نیاز برای واکنش‌های مهم شیمیایی تولید کننده انرژی در همه سلول‌های بدن است. به ‌طورخلاصه، هیچ‌چیزی نمی‌تواند جایگزین آب سلولی شود.

اگر ورزشکاری در حد بسیار کمی دچار کم‌آبی شود، ظرفیت اجرای بدنی او به‌ شدت مختل می‌شود. به دلیل نقش با اهمیت آب در تنظیم دمای بدن، مقادیر زیادی از آب به‌ طور طبیعی به‌ صورت عرق هنگام فعالیت بدنی کاهش می‌یابد. ورزشکاران باید با دقت، از دست رفتن مایعات بدن را کنترل کنند و توجه کنند که آیا آب تلف ‌شده، جبران و جایگزین شده‌ است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.