کد خبر : 2557
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 نوامبر 2020 - 14:32

مکمل رودیولا رزی

مکمل رودیولا رزی
ادعا می شود RR، بسیاری از زمینه های عملکرد ورزشی از جمله، سرعت، قدرت، عضله سازی، ذخایر انرژی و زمان ریکاوری (برگشت به حالت اولیه) می‌شود.

 

مکمل رودیولا رزی (Rhodiola Rosea)

این مکمل به طور معمول، به عنوان یک ژن سازگار کننده به بازار عرضه می شود که مقاومت بدن را جهت فشار فیزیولوژیکی از جمله، تمرین افزایش می دهد. رودیولا رزی RR، یک گیاه دارویی است که در مناطق کوهستانی مرکز و شمال اروپا، آسیا و آمریکای شمالی و همچنین در آب و هوای سرد قطب شمال رشد میکند.

تصور می شود RR، به وسیله چندین مکانیسم موجب افزایش عملکرد می شود؛ که مرتب ‌ترین آنها برای ورزشکار اثر آشکار آن بر استفاده از انرژی است. همانگونه که در مطالعات حیوانی ثابت شده RR، استفاده از انرژی را توسط افزایش متابولیت های انرژی ضروری، ATP و کراتین فسفات در میتوکندری عضله و مغز بهبود می دهد، در نتیجه سنتز پروتئین و اسید آمینه را تحریک و متابولیسم چربی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، به نظر می رسد RR، موجب متعادل شدن سطوح کورتیزول، یک هورمون کاتابولیکی، در طول فشار بدنی میشود که این امر، به محدود کردن آسیب عضلانی و همچنین محافظت سیستم ایمنی کمک می کند و بدین وسیله برگشت به حالت اولیه کوتاه ‌مدت و بلند مدت را بهینه سازی می کند.

ادعا می شود RR، بسیاری از زمینه های عملکرد ورزشی از جمله، سرعت، قدرت، عضله سازی، ذخایر انرژی و زمان ریکاوری (برگشت به حالت اولیه) می‌شود.

میزان مصرف : متداول ترین شکل در دسترس این مکمل، قرص و کپسول است. مکمل های RR، معمولاً حاوی ۱۰۰ میلی گرم از میزان استاندارد شده ی ۳% رزوین (rosavins) ۱% سالیدروساید (salidroside) است.

که به نسبت طبیعی از فعال ترین ترکیبات یافت شده در ریشه گیاه با هم جفت میشوند. میزان حمایت شده توسط تحقیقات از RR، دامنه ای بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم در روز دارد که اغلب به دو میزان مصرف در طول روز تقسیم شده و از آنجا که برخی گزارشات از اختلال خواب با مصرف در شب ارائه شده است، معمولاً در صبح و اوایل بعد از ظهر مصرف میشود.

عوارض: به نظر می رسد RR، برای استفاده از مصرف مکمل بی خطر است و هیچ گونه عوارض جانبی شدید در پژوهش‌های بالینی با میزان کمتر از ۶۸۰ میلی گرم در روز گزارش نشده است. با این حال، مطالعات ایمنی سنجی جامعه وجود ندارد؛ بی خطری استفاده از آن در کودکان جوان، زنان باردار و شیرده و افرادی که دچار بیماری کبدی و کلیوی هستند، مشخص نشده است، که مصرف مکمل آن را برای این جمعیت ها منع سازد.

مزایای بیشتر در ارتباط با عملکرد: به عنوان یک تحریک کننده سیستم عصبی مرکزی، RR فعالیت هورمون های سروتونین و دوپامین را افزایش میدهد که ممکن است به افزایش خلق و خو، تقویت تمرکز و افزایش انرژی کمک کند (اسحاق و همکاران ۲۰۱۲).

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.