کد خبر : 2262
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 11 آگوست 2020 - 22:04

روده بزرگ و باز جذب مایعات و الکترولیت ها

روده بزرگ و باز جذب مایعات و الکترولیت ها

  روده بزرگ و باز جذب مایعات و الکترولیت ها حرکت روده ای همانند سایر بخش های لوله گوارش، روده بزرگ نیز دیوارهای عضلانی دارد. در روده بزرگ، لایه عضلانی صاف طولی عضلات خارجی جمع می شوند و سه نوار موسوم به تانیا کولی را تشکیل می دهند. هنگامی که این عضلات منقبض شوند، روده

 

روده بزرگ و باز جذب مایعات و الکترولیت ها

حرکت روده ای

همانند سایر بخش های لوله گوارش، روده بزرگ نیز دیوارهای عضلانی دارد. در روده بزرگ، لایه عضلانی صاف طولی عضلات خارجی جمع می شوند و سه نوار موسوم به تانیا کولی را تشکیل می دهند. هنگامی که این عضلات منقبض شوند، روده بزرگ چین می خورد. زمانی که لایه عضلات صاف حلقوی عضلات خارجی منقبض شود، حجره ها تشکیل می شوند. حرکت روده بزرگ دو شکل اصلی دارد:

انقباضات مرحله ای مثل آنچه در بالا گفتیم و در هدایت مدفوع در طول کولون نقشی ندارد، اما موجب فشردگی محتویات کولون می شود و حرکات رانشی (پیش ران) توده ای که مدفوع را به سوی رکتوم (راست روده) برای دفع حرکت می دهند. کنترل حرکات روده بزرگ کاملآ روشن نیست، اما حرکات پیش ران توده ای پس از یک وعده غذایی بازتاب های هورمونی و عصبی مثل بازتاب گاستروایلئال و گاستروکولیک را نشان می دهند.

جذب مایعات و الکترولیت ها

کولون جایگاه باز جذب حجم زیاد مایعات از محتویات لوله گوارش است. فشرده شدن محتویات کولون در حجره ها و انتقال آهسته مدفوع در کولون به ویژه در ناحیه افقی، به حفظ مایعات کمک می کند. باز جذب آب در سلول های اپی تلیال موجود در موکوس کولونی فرآیند فعال ثانویه است. آب به دنبال انتقال فعال مواد محلول عبور می کند. موکوس به درون کولون ترشح می شود تا عبور مدفوع را حین دفع تسهیل کند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.