کد خبر : 4301
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 ژوئن 2024 - 2:44

مهدی پیرتاجانی

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)
EPA از لخته شدن آسان خون جلوگیری می کند، سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد و اثراتی دارد که ممکن است درد و تورم را کاهش دهد.

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)

بررسی اجمالی

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) یک اسید چرب امگا ۳ است که همراه با اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) در ماهی های آب سرد از جمله ماهی تن و سالمون یافت می شود.

EPA از لخته شدن آسان خون جلوگیری می کند، سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد و اثراتی دارد که ممکن است درد و تورم را کاهش دهد.

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) یک داروی تجویزی مورد تایید FDA ایالات متحده برای کاهش سطح تری گلیسیرید است. به عنوان یک مکمل، مردم بیشتر از EPA برای بیماری های قلبی، پیشگیری از حمله قلبی و افسردگی استفاده می کنند. همچنین برای عوارض جانبی مرتبط با شیمی درمانی، دیابت، بهبودی پس از جراحی و بسیاری از اهداف دیگر استفاده می شود، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بسیاری از این موارد دیگر وجود ندارد.

EPA را با اسیدهای چرب مشابه مانند آلفا لینولنیک اسید و DHA اشتباه نگیرید. فهرست های جداگانه روغن جلبک، اسید آلفا لینولنیک، DHA، روغن ماهی و روغن کریل را ببینید.

موارد استفاده و اثربخشی

سطوح بالای چربی به نام تری گلیسیرید در خون (هیپرتری گلیسیریدمی). مصرف خوراکی یک داروی تجویزی حاوی EPA (Vascepa) سطح تری گلیسیرید را در افراد با سطوح بسیار بالا تا ۳۳ درصد کاهش می دهد. مشخص نیست که مصرف مکمل های EPA همین اثر را دارد یا خیر.

سطوح بالای چربی خون به نام تری گلیسیرید (هیپرتری گلیسیریدمی). تحقیقات نشان می دهد که مصرف خوراکی یک محصول خاص حاوی ایکوزاپنتانوئیک اسید به عنوان اتیل ایکوزاپنتانوئیک اسید (Vascepa by Amarin) همراه با داروهای رژیمی و کاهش دهنده کلسترول به نام “استاتین ها” باعث کاهش سطح تری گلیسیرید در افراد با سطوح بسیار بالا می شود. همچنین ممکن است سطح کلسترول را بهبود بخشد. این محصول دارای تاییدیه FDA در بزرگسالان با سطوح تری گلیسیرید بسیار بالا می باشد.

بیماری قلبی. مصرف خوراکی داروی تجویزی حاوی ( EPA Vascepa) همراه با داروهای استاتین، عوارضی مانند حمله قلبی و سکته را در افراد مبتلا به بیماری قلبی کاهش می دهد. مشخص نیست که مصرف مکمل های EPA کمک کننده است یا خیر.

افسردگی. مصرف خوراکی EPA خالص یا روغن ماهی حاوی حداقل ۶۰ درصد EPA علائم افسردگی را در برخی افراد کاهش می دهد. هنگامی که همراه با داروهای ضد افسردگی استفاده شود، ممکن است بهترین عملکرد را داشته باشد.

علاقه به استفاده از ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی: EPA زمانی که به عنوان داروی تجویزی یا در روغن ماهی مصرف شود احتمالاً بی خطر است و تا ۷ سال به طور ایمن استفاده شده است. بیشتر عوارض جانبی خفیف هستند و ممکن است شامل حالت تهوع، اسهال یا آروغ زدن باشد. مصرف EPA با وعده های غذایی می تواند این عوارض جانبی را کاهش دهد.

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) زمانی که به عنوان بخشی از روغن جلبک (روغن جلبکی) تا ۱۲ هفته مصرف شود، احتمالاً بی خطر است. اما مصرف EPA و سایر اسیدهای چرب امگا ۳ در دوزهای بیشتر از ۳ گرم در روز احتمالاً خطرناک است. این دوزهای بالاتر ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و احتمال خونریزی را افزایش دهد. مصرف مکمل ها را به بیش از ۲ گرم در روز محدود کنید مگر اینکه توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تایید شود.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از ایمن بودن استفاده از EPA در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. در بخش ایمن بمانید و به مقدار غذا پایبند باشید.

ضربان قلب نامنظم (آریتمی): EPA ممکن است خطر ضربان قلب نامنظم را افزایش دهد. اگر ضربان قلب نامنظم داشته اید، قبل از شروع مصرف EPA با پزشک خود صحبت کنید.

حساسیت به آسپرین: اگر به آسپرین حساس هستید، EPA ممکن است بر تنفس شما تأثیر بگذارد.

در این ترکیب محتاط باشید

داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) تداخل دارند.

EPA ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف EPA همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) تداخل دارند.

EPA ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف EPA همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

دوز

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) معمولا در رژیم غذایی مصرف می شود. منابع آن عبارتند از ماهی های آب سرد، از جمله ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ماهی تن، هالیبوت، ماهی قزل آلا، جگر ماهی، غشای نهنگ و غده فوک.

در مکمل ها، EPA اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۱-۲ گرم خوراکی روزانه تا ۶ ماه استفاده می شود. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.