کد خبر : 3532
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 آوریل 2023 - 6:53

مهدی پیرتاجانی

استرول های گیاهی

استرول های گیاهی
استرول‌های گیاهی برای بیماری‌های قلبی، سرطان روده بزرگ، سرطان معده، چاقی، حمله قلبی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شوند

استرول های گیاهی موادی هستند که شبیه کلسترول هستند اما در گیاهان ساخته می شوند. آنها در بیشترین مقدار در روغن های گیاهی، آجیل و دانه ها یافت می شوند.

استرول‌های گیاهی ممکن است با محدود کردن میزان کلسترولی که می‌تواند وارد بدن شود، به کاهش سطح کلسترول کمک کند. برخی از استرول های گیاهی نیز ممکن است میزان کلسترول ساخته شده در بدن را کاهش دهند.

مردم معمولا از استرول های گیاهی برای کاهش سطح کلسترول استفاده می کنند. استرول‌های گیاهی همچنین برای بیماری‌های قلبی، سرطان روده بزرگ، سرطان معده، چاقی، حمله قلبی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شوند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بسیاری از این موارد وجود ندارد.

استرول های گیاهی را با بتا سیتوسترول یا سیتوستانول اشتباه نگیرید. اینها انواع خاصی از استرول های گیاهی هستند.

موارد استفاده و اثربخشی

تمایل ارثی به کلسترول بالا (هیپرکلسترولمی خانوادگی)، مصرف خوراکی استرول های گیاهی در کنار رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول، سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را در کودکان و بزرگسالان با سطح کلسترول بالا به دلیل کلسترول خونی خانوادگی کاهش می دهد.

کلسترول بالا، مصرف خوراکی استرول های گیاهی باعث کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در افراد مبتلا به کلسترول بالا می شود که از رژیم های کاهش دهنده کلسترول نیز پیروی می کنند. اما به نظر نمی رسد که سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد.

بیماری قلبی، خوردن غذاهای حاوی حداقل ۳-۴ گرم استرول گیاهی در روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

علاقه به استفاده از استرول‌های گیاهی برای چندین هدف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی

هنگام مصرف خوراکی: استرول های گیاهی احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر هستند. آنها معمولا به خوبی تحمل می شوند.

 

استرول های گیاهی

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

هنگام مصرف خوراکی: استرول های گیاهی احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر هستند. آنها معمولا به خوبی تحمل می شوند.

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استرول های گیاهی برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر هستند وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده خودداری کنید.

سیتوسترولمی، یک بیماری ذخیره‌سازی چربی ارثی نادر: افراد مبتلا به این بیماری ممکن است استرول‌های گیاهی و چربی‌های مربوطه را در خون و بافت‌های خود تجمع کنند. مصرف استرول های گیاهی ممکن است این وضعیت را بدتر کند. اگر سیتوسترولمی دارید از استرول های گیاهی استفاده نکنید.

سندرم روده کوتاه، یک بیماری مربوط به برداشتن بخشی از روده: استرول های گیاهی باید با احتیاط در افراد مبتلا به این بیماری استفاده شود. آنها ممکن است بر عملکرد کبد تأثیر بگذارند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.