کد خبر : 3466
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 آوریل 2023 - 6:48

بره موم

مهدی پیرتاجانی

بره موم

بره موم
بره موم حاوی سایر ترکیبات درمانی بالقوه مانند اسیدهای آمینه، ویتامین های A، C و E و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیوم است.

بره موم

فواید و کاربردهای بره موم

هنگامی که زنبورها شیره درختان را با ترشحات و موم خود ترکیب می کنند، محصولی چسبناک و قهوه ای مایل به سبز ایجاد می کنند که به عنوان پوششی برای ساخت کندوهای خود استفاده می شود. این بره موم یا “چسب زنبور عسل” است.

بره موم چیست؟

آیا می دانستید که عسل تنها چیزی نیست که زنبورها درست می کنند؟ زنبورها همچنین از شیره درختان سوزنی برگ یا گیاهان همیشه سبز ترکیبی به نام بره موم تولید می کنند.

هزاران سال پیش، تمدن های باستانی از بره موم برای خواص دارویی آن استفاده می کردند. یونانیان از آن برای درمان آبسه استفاده می کردند. آشوری ها آن را روی زخم ها و تومورها می گذاشتند تا با عفونت مبارزه کند و به روند بهبودی کمک کند. مصریان از آن برای مومیایی کردن مومیایی ها استفاده می کردند.

ترکیب بره موم می تواند بسته به محل زندگی زنبورها و درختان و گلهایی که آنها دسترسی دارند متفاوت باشد.

به عنوان مثال، بره موم از اروپا ترکیب شیمیایی مشابه بره موم برزیل را نخواهد داشت. این امر می تواند دستیابی به نتایج کلی در مورد مزایای سلامتی آن را برای محققان دشوار کند.

در اینجا چیزی است که باید در مورد مزایای ادعایی بره موم و همچنین خطرات احتمالی ایمنی بدانید که باید قبل از استفاده از این مکمل با پزشک مشورت کنید.

ترکیبات شفابخش در بره موم

محققان بیش از ۵۰۰ ترکیب منبع معتبر را در بره موم شناسایی کرده اند. اکثر این ترکیبات اشکال پلی فنل هستند. پلی فنول ها آنتی اکسیدانی هستند که با بیماری ها و آسیب های بدن مبارزه می کنند.

به طور خاص، بره موم حاوی پلی فنول هایی به نام فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها در گیاهان به عنوان نوعی محافظت تولید می شوند. آنها معمولاً در غذاهایی که تصور می شود دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند یافت می شوند، از جمله:

  • میوه ها
  • چای سبز
  • سبزیجات
  • شراب قرمز

بره موم همچنین حاوی سایر ترکیبات درمانی بالقوه مانند اسیدهای آمینه، ویتامین های A، C و E و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیوم است. سایر اجزای طبیعی موجود در بره موم عبارتند از گرده، موم و رزین.

آنچه تحقیق می گوید

تصور می شود که بره موم دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. تحقیقات نشان می دهد که اینها ممکن است به مزایای زیر ترجمه شوند:

زخم ها

بره موم دارای ترکیب خاصی به نام پینوسمبرین است، فلاونوئیدی که به عنوان یک ضد قارچ عمل می کند. این خواص ضد التهابی و ضد میکروبی باعث می شود که بره موم در درمان زخم ها مانند سوختگی مفید باشد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۹ همچنین اشاره می کند که بره موم ممکن است به تحریک تولید کلاژن در پوست کمک کند، که می تواند به بهبود زخم کمک کند.

تبخال و تبخال تناسلی

پمادهایی که حاوی ۳ درصد بره موم هستند، ممکن است به تسریع زمان التیام و کاهش علائم تبخال و تبخال تناسلی کمک کنند.

یک منبع مورد اعتماد مطالعه نشان داد که وقتی بره موم موضعی سه بار در روز استفاده می شود، به بهبود سریعتر تبخال کمک می کند تا بدون درمان. محققان دریافتند کرم بره موم نه تنها میزان ویروس تبخال موجود در بدن افراد را کاهش می دهد، بلکه از بدن در برابر جوش های سرد آینده نیز محافظت می کند.

بهداشت دهان و دندان

بررسی دیگری در سال ۲۰۲۱ نشان داد که بره موم همچنین ممکن است به درمان عفونت های دهان و گلو و همچنین پوسیدگی دندان (حفره ها) کمک کند. در اینجا، محققان پیشنهاد می کنند که اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی این محصول به طور بالقوه می تواند در مراقبت کلی از سلامت دهان نقش داشته باشد.

سرطان

پیشنهاد شده است که بره موم در درمان برخی سرطان ها نیز نقش داشته باشد. طبق یک مطالعه سال ۲۰۲۱، بره موم ممکن است:

  • از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کنید
  • کاهش احتمال سرطانی شدن سلول ها
  • مسیرهایی را مسدود می کند که سلول های سرطانی را از سیگنال دهی به یکدیگر باز می دارد
  • کاهش عوارض جانبی برخی درمان های سرطان، مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی

محققان همچنین پیشنهاد کردند که بره موم می تواند یک درمان مکمل – اما نه تنها درمان – برای سرطان باشد.

بیماری های مزمن

تحقیقات نشان می دهد که برخی از اثرات ضداکسیداتیو بره موم ممکن است دارای مزایای بالقوه قلبی عروقی، عصبی و ضد دیابت باشد.

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۹، غذاهای غنی از پلی فنل و مکمل‌هایی مانند بره موم ممکن است خطر کلسترول بالا، بیماری قلبی و سکته را کاهش دهند.

همان بررسی همچنین اشاره کرد که بره موم احتمالاً دارای اثرات محافظت کننده عصبی در برابر مولتیپل اسکلروزیس (MS)، بیماری پارکینسون و زوال عقل است. با این حال، مانند سایر مزایای ادعایی بره موم، تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه چنین مکمل هایی ممکن است به جلوگیری از اختلالات عصبی کمک کنند، مورد نیاز است.

علاوه بر این، یک بررسی منبع معتبر در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که بره موم ممکن است در پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲ نیز تأثیر داشته باشد. تصور می شود که فلاونوئیدهای آن به طور بالقوه می توانند به کنترل ترشح انسولین کمک کنند.

با این حال، مشخص نیست که آیا بره موم به تنهایی می تواند هر یک از مزایای فوق را ارائه دهد یا خیر، و اگر چنین است، در چه دوزی.

نگرانی های مرتبط به سلامتی

هنوز شواهد کافی برای تعیین بی خطر بودن یا نبودن محصولات بره موم وجود ندارد و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.

اگر به عسل یا زنبورها حساسیت دارید، احتمالاً به محصولات حاوی بره موم نیز واکنش نشان خواهید داد. بره موم همچنین ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت واکنش آلرژیک خود را ایجاد کند. داشتن آلرژی به گرده همچنین ممکن است خطر واکنش آلرژیک به بره موم را افزایش دهد.

قبل از افزودن بره موم به برنامه درمانی خود، به خصوص اگر آلرژی یا آسم دارید، با پزشک مشورت کنید.

در حالی که یک بررسی در سال ۲۰۲۲ در مورد افزایش بالقوه بره موم هنگامی که با داروهای خاصی ترکیب می شود، مانند داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نوع ۲ یا سرطان، مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ هشدار می دهد که این مکمل می تواند خونریزی را افزایش دهد و احتمالاً با داروهایی مانند وارفارین تداخل داشته باشد.

مطالب بیشتر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.